TCO om vårbudgeten: Sätt kompetensförsörjningen högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen!

Nu hade vi behövt se kraftfullare förslag kring vidareutbildning och kompetensförsörjning. Det säger Therese Svanström, ordförande TCO, i en kommentar till regeringens ekonomiska vårproposition som presenterades idag.

CO saknar tillräckliga insatser för utbildning, vidareutbildning och kompetenshöjning.

Strukturomvandlingen har under pandemin fått ett ökat tempo vilket inte minst ställer krav på omställning och vidareutbildning för att klara arbetskraftsförsörjningen. För såväl näringsliv som välfärdstjänster är arbetskrafts- och kompetensbrist ett mycket stort och växande hinder.

- När vi väl har vaccin och det mesta kan fungera som vanligt igen så kan man inte bara trycka på en startknapp, ett stort hinder är svårigheter att rekrytera rätt kompetens säger Therese Svanström, ordförande TCO.

- Just nu är den allvarligaste effekten på arbetsmarknaden den fortsatta ökningen av långtidsarbetslösheten, även bland tjänstemän. Därför behövs bättre möjligheter till omställning på arbetsmarknaden här och nu, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

Kompetensförsörjningen måste sättas högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen.

TCO är också kritiska till att januariavtalets skattereform inte påbörjats.

-Nu borde regeringen aviserat att man sätter igång processen med ett underlag för en bredare skattereform, inför nästa mandatperiod, säger Therese Svanström.

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak. Therese Svanström har stor erfarenhet av försäkringsfrågor, med mångårig erfarenhet från ledande roller inom fackföreningsvärlden och som statssekreterare på Socialdepartementet. - Folksam är ett kundägt bolag där överskott går tillbaka till kunder, till exempel i form av återbäring eller sänkta premier. Kunderna har också stort inflytande i styrningen av Folksam. Det är väldigt roligt att ha fått det här förtroendet och jag ser fram emot att bidra till styrelsens arbete och verka för försäkringstagarnas bästa. Folksams stämmor ägde rum den 15 april. Valen av styrelseledamöter avser tiden fram till stämman 2022. Presskontakt Jonas Mellqvist Jonas.mellqvist@tco.se 0720928870