TCO: Regeringen blandar och ger i jobbsatsningen

TCO välkomnar regeringens jobbsatsningar på att bland annat förstärka Arbetsförmedlingen. Det är viktig för att möta den historiskt höga långtidsarbetslösheten. Men nu krävs tydligare besked om hur utbildningssystemet ska matcha tjänstemännens behov av kompetensutveckling.

Trots att utvecklingen på arbetsmarknaden i stort är positiv ökar långtidsarbetslösheten på bred front, och även bland tjänstemän. I juli krävde LO, TCO och Saco därför gemensamt att regeringen skulle ta krafttag mot de historiskt höga nivåerna. Kraven har gjort avtryck i budgeten i det jobbpaket på 8 miljarder kronor som regeringen lade fram idag.

Satsningen på Arbetsförmedlingen löser upp knutar som hindrar en effektiv arbetsmarknadspolitik, bland annat genom att det gör det möjligt att anställa fler arbetsförmedlare. Att fler arbetslösa kan få en subventionerad anställning, till exempel en extratjänst, är också en mycket viktig insats mot långtidsarbetslösheten.

–  Det här är nödvändiga förstärkningar för att förbättra arbetsmarknadspolitiken och fortsätta ta Sverige ur pandemin. Det är nu viktigt att fortsätta fokusera insatserna mot långtidsarbetslösheten. Det är det största problemet inom det arbetsmarknadspolitiska området, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

Men det finns också besked som saknas.

– Satsningarna inom arbetslöshetsförsäkringen räcker inte. Jag är förvånad att regeringen inte permanentar de tillfälligt höjda ersättningsnivåerna i a-kassan. Inkomsttrygghet har ett stort värde för både individer och samhälle, i synnerhet nu när fler grupper blir långtidsarbetslösa.

Regeringen lägger nu också grunden för att genomföra partsöverenskommelsen om omställning på arbetsmarknaden.

–  Det är väldigt välkommet och nödvändigt. Men för många tjänstemannagrupper betyder omställning vidareutbildning inom högre utbildning. Hur vi skapar förutsättningar för ett utökat utbildningsutbud på universitet och högskolor svarade inte regeringen på idag.

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak. Therese Svanström har stor erfarenhet av försäkringsfrågor, med mångårig erfarenhet från ledande roller inom fackföreningsvärlden och som statssekreterare på Socialdepartementet. - Folksam är ett kundägt bolag där överskott går tillbaka till kunder, till exempel i form av återbäring eller sänkta premier. Kunderna har också stort inflytande i styrningen av Folksam. Det är väldigt roligt att ha fått det här förtroendet och jag ser fram emot att bidra till styrelsens arbete och verka för försäkringstagarnas bästa. Folksams stämmor ägde rum den 15 april. Valen av styrelseledamöter avser tiden fram till stämman 2022. Presskontakt Jonas Mellqvist Jonas.mellqvist@tco.se 0720928870