Team Sweden Boogie Woogie till VM i Stuttgart

Den 12 augusti är det VM i Boogie Woogie 2022 i Stuttgart och de uttagna landslagsdansarna och landslagscoacherna Joanna och Henric Stillman, förbereder sig inför tävlingen.

Landslagscoacherna Joanna & Henric Stillman vid SM 2021. Foto: Eva Wistemar

Det är en stark landslagstrupp som åker till Stuttgart och representerar Sverige. Landslagscoacherna genomför ett VM-läger den 6 -7 augusti, för att förbereda dansarna och skapa en trygg team-känsla. Parens fokus ligger på kondition, figurer och samspel.

- När det kommer till mental förberedelse, har vi som coacher en viktig roll, säger Joanna Stillman. Att förstå vad de enskilda dansarna behöver i form av stöttning, för att hålla tävlingsspöken borta. På tävlingsdagen är det vår allra viktigaste uppgift.

Sveriges chanser att vinna medaljer är stora, enligt Henric Stillman:

- I landslaget har vi några av de världsledande inspiratörerna inom Boogie Woogie. Nu fokuserar vi på att få dom svenska paren att ”våga” vinna och att få domarna att släppa det politiska tänket och döma utifrån de rätta grunderna.

Följande dansare är uttagna till landslaget i Boogie Woogie:

Victor Edlund & Wilma Edlund
Conrad Lindström & Cajsa Weinemo
Nils Andrén & Bianca Locatelli
Tobias Ramberg & Lena Magnusson
Oscar Ågren & Sofia Ärleskog

Junior:
Valdemar Selgeryd & Amanda Berglind
Alex Cole Henriksson & Elin Eriksson

Senior:
Thomas Söderström & Jennie Johansson
Jimmy Englund & Jenny Johansson
Roger Sundin & Kristina Sundin

Landslagscoacherna lyfter det viktigaste att tänka på under kommande tävling:

- Vi tror på att ”laget stärker jaget” och att upplevelsen, erfarenheten och dansglädjen är det viktigaste vi tar med oss från kommande tävling. Förutom en medalj eller två.

Henric och Joanna vann junior-VM i Boogie Woogie 2001 och har genom deras mångåriga danskarriär fortsatt placerat sig på prispallen, såväl nationellt som internationellt. Deras erfarenhet från tävlingar är en stor tillgång i deras roll som landslagscoacher.

Följ tävlingen på World Rock and Roll Confederations hemsida: www.wrrc.dance

Landslagscoacherna Joanna & Henric Stillman vid SM 2021. Foto: Eva Wistemar

Svenska Danssportförbundet är medlem i Riksidrottsförbundet och arbetar för att främja dans och danssporten inom den nationella verksamheten och den internationella tävlingsverksamheten, genom förbundets elit- och landslagsatsning, Team Sweden. Sverige har följande landslag inom danssport: Hiphop, Breaking, Disco & Performing art, Boogie Woogie, Lindyhop, Rock´n Roll, Standard, Latin & Tiodans. Över 70 dansstilar finns representerade inom förbundets dansföreningar och nya dansstilar integreras, för både tävling och träning.

Förbundet är medlem i World Dance Sport Federation, World Rock´n Roll Confederation, World Swing Dance Council, World Artistic Dance Federation samt Sveriges Olympiska Kommitté.

Besök danssport.se!