Teamet redo för SM-premiär

Bergslagsrallyt inleder under helgen SM-säsongen och gör det med ett intressant startfält, inte minst dubble rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson i en Polo GTI R5. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har de senaste veckorna jobbat febrilt för att skapa optimala förutsättningar inför premiären.

Ett nytt radarpar? Stig Rune Skjaermoen och Johan Kristoffersson ska kampera ihop hela rally-SM.

Vi har gjort mycket på kort tid. Det är ju trots allt inte så många veckor som vi har haft bilen, säger Kai Roger Waaler, teamets tekniske koordinator.
Waaler och hans stab har under de senaste månaderna fått ställa om från STCC till rally, en stor förvandling, men ändå smidig. Innan Polon anlände jobbade gänget med att anpassa logistiken för en rallysäsong. De senaste veckorna har handlat om att optimera själva tävlingsekipaget.
 Det har inte varit någon chock direkt. Alla här har bra erfarenhet av rally och ansvarsfördelningen blir ungefär likadan som i racing. Gruppen fungerar bra ihop. Vi jobbar med passion, påpekar Kai Roger, som också framhåller teamets stjärna bakom ratten.
 Johan är bra på att dra med sig folk, tack vare sin tävlingsinstinkt. Dessutom är han supertacksam tillbaka för allt vi gör.

Johan har själv uttryckt att han är lite för gammal för att kunna bli bäst inom rally. Vad säger rallyerfarne Waaler om det?
 Åldern spelar absolut roll, men inställningen betyder väl så mycket. Och all erfarenhet Johan har från alla möjliga bilar och tävlingsformer kan komma till nytta inom rally. Han har redan bra tempo, intygar Kai Roger.

Den norske koordinatorn framhåller också sin landsman, Johans nye co-driver Stig Rune Skjaermoen, som en viktig faktor i sammanhanget.
 Han kommer att ha god hjälp av Stig Rune, som själv har kört mycket rally och dessutom varit kartläsare i många år. Han kan bromsa eller pusha så som det behövs. De fungerar redan bra ihop.

Bergslagsrallyt blir inte bara ett test för tävlingsbilen och de tävlande. Arbetsfördelningen mellan det tekniska tältet och gästavdelningen hör också till de saker som behöver trimmas in. En omfattande hospitality-del ska invigas, en del som stallchefen Tommy Kristoffersson har mer inflytande över.
 Det känns bra att Kai Roger och de andra kompetenta mekanikerna har tagit hand om själva tävlingsverksamheten medan jag har haft fullt upp med den övriga utrustningen och kontakterna med våra samarbetspartner, tycker Tommy, som välkomnar ett antal gäster i hospitalityn under helgen.

Teamet kommer också att nysatsa på sin medieavdelning med live-sändningar via Facebook.
 Vi hoppas att Johans namn och vårt team kan bidra till en positiv utveckling för hela rallysporten i Sverige. Vår ambition är att förhöja upplevelsen för alla entusiaster där ute längs vägarna. Vi har redan fått stor respons och stort medieutrymme efter att vi lanserade vår satsning på rally, avslutar Tommy Kristoffersson.

Teamets tekniske koordinator, Kai Roger Waaler, har haft fullt upp inför Bergslagsrallyt.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer väl förberett till SM-premiären. Det lovar Kai Roger Waaler och Andreas Levin.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.