Teamkompisarna snabbast i rekordjämnt premiärkval i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Kvalpremiären i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp blev en stor framgång för storsatsande Fragus Motorsport. Teamets toppförare, Robin Hansson och Pontus Fredricsson, såg nämligen till att lägga beslag på första startled i lördagens båda race. Bakom firma Hansson & Fredricsson lyckades nykomlingen Hugo Nerman och rutinerade norrlänningen Anton Marklund bäst med tredje plats i Q1 respektive Q2.

Robin Hansson (t.v.) och Pontus Fredricsson, teamkompisar i Fragus Motorsport, var snabbast i var sin kvalomgång i PCCS-premiären. Foto: Micke Fransson

Det blev ett jämnt och rafflande kval i årets första deltävling. I den inledande kvalomgången, Q1, rymdes hela startfältet på 22 bilar inom två sekunder. De 15 bästa var inom nio tiondelar.

I Q2, där de åtta främsta från Q2 gjorde upp om de främsta startpositionerna i lördagens andra race, var det bara tre tiondelar mellan snabbaste och ”långsammaste” bil.

– Hela startfältet inom två sekunder! Så tight tror jag aldrig det varit tidigare i mästerskapet, säger Thomas Johansson, sporting director för PCCS.

Teamkamp

I sin comeback i mästerskapet dominerade Robin Hansson Q1 med 58,082 vilket var 0,155 snabbare än Pontus Fredricsson. I Q2 slog den sistnämnde tillbaka. Fredricsson var snabbast, 7 hundradelar före Hansson.

– Mitt snabbaste kval på fyra år, det kändes suveränt. Jag hade perfekt fokus och hittade en bra rytm,  konstaterade en belåten Fredricsson.

Robin Hansson var självklart också nöjd. Och glad över både Fredricssons, sin egen och teamets framgång.

– Skitkul för Pontus. Teamet jobbar stenhårt för oss båda, sa han och tillade lite skämtsamt och kaxigt:

– Det här är ett bevis på att vi är bäst.

Hemmsonen gladde

Bakom toppduon slog Hugo Nerman och Anton Marklund till med tredje bästa tid i Q1 respektive Q2. Nerman, som är från Helsingborg, var bara en enda tusendel bakom Fredricsson.

– Eftersom det var lite kallt tog det ett tag innan jag fick upp temperaturen i däcken, men mot slutet gick det riktigt bra, sa Nerman som inte riktigt fick till det på samma sätt i Q2.

Där fick han nöja sig med åttonde plats, bara 3 tiondelar från pole position.

Sundahl efter

Bakom topptrion i de båda kvalen noterades Roar Lindland för två stabila fjärdeplatser. Däremot fick inte Lukas Sundahl, som var snabbast på förmiddagens officiella testpass, alls till det. Det regerande mästaren var inte vän med bilen på grund av en trasig stötdämpare och fick nöja sig med två sjätteplatser. Från den startpositionen har han en del att jobba med i lördagens båda race.

Intressant start

1997 års Formel 1-värlsmästare Jacques Villeneuve gör en intressant start i Porsche Sveriges gästbil. Kanadensarens medverkan i mästerskapspremiären har väckt stor uppmärksamhet. Villeneuve gjorde ingen besviken även om han inte var med riktigt i toppen i kvalen. Han blev sjua och femma i Q1 respektive Q2.

– Helt okey. Ring Knutstorp är en rolig bana men också tuff att köra om på. Förhoppningsvis kan jag slå vakt om min startposition genom racen i morgon, sa Villeneuve försiktigt.

Öhman Masters-etta

Manus Öhman var den av förarna i Masters Cup, för förare över 40 år och tävlande i Porsche 911 GT3 Cup (991 II), som lyckades bäst i premiärkvalet. Som siste man tog han sig vidare till Q2 där han blev sjua.

– Med den fart jag hade under testdagen i går och på det officiella testet tidigare i dag hade jag räknat med att avancera till Q2. Det var i alla fall mitt mål, sa Öhman, som kunde konstatera att kvalträningen i Porsche GT3 Challenge Middle East under vintern gett resultat.

Om den sista platsen i Q2 slogs Lars-Bertil Rantzow med Öhman. Teamkampen slutade till Öhmans fördel – med fem hundradelar.

Trea i Masters Cup, och på tolfte plats totalt, slutade den tredje länken i starka och framgångsrika Mtech Competition, Thomas Karlsson.

Nykomlingar i täten

I Porsche Approved Cup, där förarna kör Porsche 911 GT3 Cup (991 I), slog nykomlingen Edvin Hellsten från Hovås till med bästa tid. Hans varv var bara tiondelen långsammare än Rantzows, men tre tusendelar snabbare än det varv norrmannen Emil Heyerdal, även han nykomling i mästerskapet, klockades för.

– Tight, men tillräckligt snabbt för att vara etta, konstaterade Hellsten, som har mer att ge i lördagens race.

– Klart jag är både nöjd och lite överraskad över att vi inte är längre ifrån toppen, men det var mycket trafik på banan och mitt snabbaste varv var inte det som jag ville sätta den bästa tiden.

Den knappa ”förlustmarginalen” till trots var Heyerdahl nästan lika nöjd som Hellsten efteråt.

– Vi har haft en hel del tekniska problem och tvingades bland annat stå över det officiella testat. Därför kändes det här extra bra, sa han.

Ring Knutstorp 3 maj 2019.

Kval, Q1.

3. Anton Marklund, + 0.102

4. Roar Lindland, + 0.134

5. Jacques Villeneuve (G), + 0.160

6. Lukas Sundahl,  + 0.175 7.

7. Magnus Öhman (M), + 0.254

8. Hugo Nerman, + 0.302

Pontus Fredricsson. Foto: Micke Fransson
Jacques Villeneuve i Porsche Sveriges gula gästbil. Foto: Micke Fransson
Jacques Villeneuve (t.v.) i samspråk med ingenjören Marcus Fasth. Foto: Micke Fransson
Hugo Nerman. Foto: Micke Fransson
Anton Marklund. Foto: Micke Fransson
Edvin Hellsten. Foto: Micke Fransson
Magnus Öhman. Foto: Micke Fransson

Lukas Sundahl kvar i mästerskapstopp efter Midnattssolsloppet16.6.2019 00:50:34 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl slog vakt om sin ledning i Porsche Carrera Cup Scandinavia när mästerskapet gästade Fällfors och helt nybyggda Drivecenter Arena för Midnattssolsloppet. Någon dubbelseger som senast i Anderstorp blev det inte för smålänningen, men med två andraplatser inför 16.800 (!) åskådare noterades han ändå för bäst facit i hela startfältet. Segrarna tog Robin Hansson och Roar Lindland hand om.

Lukas Sundahl i mästerskapstopp efter dubbelseger i Anderstorp2.6.2019 18:36:54 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl från Växjö övertog ledningen i mästerskapet när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade Scandinavian Raceway i Anderstorp. Hemma i Småland vann han båda heaten och gick om Robin Hansson i tabellen. Jämte Sundahl var Magnus Öhman dagens man med en tredje- och en andraplats. Övriga pallplatser erövrade Pontus Fredricsson, som blev tvåa i det första racet och Robin Hansson, trea i det andra.

Intensiv resa mot pallen i Porsche Carrera Cup för dubbelsatsande Marklund30.5.2019 09:16:09 CESTPressmeddelande

Bakom favorittippade titelkandidaterna Robin Hansson och Lukas Sundahl återfinns Anton Marklund på tredje plats i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Norrlänningen, som kombinerar PCCS och rallycross-VM, är mitt upp i sin galnaste vår i karriären. På Scandinavian Raceway i Anderstorp 1-2 juni gör han sin åttonde test- och tävlingshelg på nio veckor! – Man hinner inte tröttna på kompisarna hemma direkt, konstaterar 26-åringen från Boliden med ett leende.

Hansson och Sundahl delade på segrarna när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade Norge19.5.2019 18:02:31 CESTPressmeddelande

Robin Hansson och Lukas Sundahl tog var sin seger och andraplats i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen Motorsenter. Titelfavoriternas facit gör att de toppar tabellen efter årets andra deltävling. Hansson slog vakt om sin mästerskapsledning medan Sundahl avancerade en placering. Tidigare tvåan Pontus Fredricsson föll till femte plats sedan han tvingats bryta det andra racet. Ny trea är Anton Marklund.

Norge nästa för Robin Hansson & Co i Porsche Carrera Cup Scandinavia16.5.2019 14:17:58 CESTPressmeddelande

Robin Hansson gjorde succé och vann båda racen i Porsche Carrera Cup-premiären på Ring Knutstorp för två veckor sedan. Ändå är han ingen given favorit inför deltävling på Rudskogen Motorsenter 18-19 maj. – Jag har inte så mycket erfarenhet av den norska banan. Tyvärr. Första, och hittills enda gången jag tävlat där var 2017. Då bröt jag det första heatet och kom aldrig till start i det andra. Så jag är pank på den banan, säger Robin.