Teamster väljer Siemens som leverantör av automationsutrustning till Pågens bageri i Malmö

När Teamster fick i uppdrag att leverera en ny kundorderplock till Pågens bageri i Malmö föll valet på leverantör av automationsutrustning på Siemens Digital Industries. Ett tätt samarbete och användandet av virtuell simuleringsteknik för idriftsättningen säkerställer nu en effektiv, smidig och säker implementering.
Foto: Siemens

Alla enheter som produceras på Pågens bageri i Malmö hanteras via den så kallade kundorderplocken innan de distribueras vidare ut till butik. Teamster, som har fått i uppdrag av Pågen att leverera en ny kundorderplock, har valt Siemens som leverantör av automationsutrustning.

För att säkerställa bästa möjliga kvalitet vid implementationen av den nya anläggningen kommer en så kallad virtuell idriftsättningsmetod att användas. Det innebär att virtuell simuleringsteknik används för att skapa en digital tvilling av både mjuk- och hårdvaran i installationen. Den digitala tvillingen används för att designa, testa och kontrollera installationen redan innan den implementeras ”i verkligheten”. Det här minskar risken för att tids- och kostnadskrävande problem uppstår i sista stund. Det ställer samtidigt mindre krav på inresande personal – vilket är en stor fördel i dessa pandemitider.

–       Vi är mycket glada att få jobba ihop med Teamster och Pågen i det här projektet. Ett tätt samarbete baserat på digital simuleringsteknik mellan oss som systemleverantör, Teamster som integratör och Pågen som slutkund innebär en säker, smidig och kvalitativ implementering, säger Mikael Kraft, Head of Factory Automation på Siemens Digital Industries.

–       Teamster har länge haft ett bra samarbetat med Siemens, detta tillsammans med vårt kunnande har blivit en utgångspunkt för framtida produktionsprocesser. Att verifiera anläggningen i en digital tvilling underlättar för oss att göra rätt från början. Virtuell simulering är framtidens verktyg inom automation och där är vi starka tillsammans med Siemens, säger Joakim Fredholm, vd på Teamster.

Teamster är sedan många år en certifierad Solution Partner genom Siemens globala partnerprogram för systemintegratörer, Siemens Solution Partner Automation Drives. Det innebär att Teamster har stor kunskap i programmering och tillämpning av Siemens automations- och drivprodukter.

Projektet påbörjades under hösten 2020 är planerat att pågå till sommaren 2022.

Foto: Siemens

Siemens AG (Berlin och München) är ett ledande globalt teknikföretag som har stått för teknisk spetskompetens, innovation, kvalitet och tillförlitlighet i mer än 170 år. Verksamt runt om i världen fokuserar företaget på intelligent infrastruktur för byggnader och distribuerade energisystem, samt på automation och digitalisering inom process- och tillverkningsindustrin.