Teaterchefen Mattias Anderssons förordnande förlängs

Dramatens styrelse har förlängt Mattias Anderssons förordnande som teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten till den 30 juni 2025. –Mattias Andersson har en spännande konstnärlig vision för Dramaten som nationalscen. Den vill styrelsen ge honom tid och möjlighet att kunna förverkliga, säger Ulrika Årehed Kågström, styrelseordförande för Dramaten.

Mattias Andersson. Foto: Johan Öster

Mattias Anderssons förordnande som teaterchef för Dramaten har tidigare gällt i fyra år från den 1 mars 2020. Nu förlängs det med fjorton månader till den 30 juni 2025 och kan därefter förlängas med ytterligare två år.

När Mattias Andersson tillträdde som ny teaterchef för snart ett år sedan hann han bara arbeta i två veckor innan pandemin drabbade världen.

– Möjligheten att fullt ut agera som teaterchef har varit och kommer ännu en tid att vara begränsad. För oss i Dramatens  styrelse är det angeläget att skapa så goda förutsättningar som möjligt för teaterns ledning att kunna verka. Ett sätt att göra det är att förlänga teaterchefens förordnande, säger Ulrika Årehed Kågström.

–Att ta över en nationalscen för en konstform som bygger på det publika mötet utan att få ha publik har inte varit lätt. Jag är mycket glad och tacksam för denna kompensation i tid och för det fortsatta förtroendet och förståelsen för att det är ett långsiktigt arbete att genomföra något substantiellt med en sådan stor institution som Dramaten, säger Mattias Andersson.

Innan Mattias Andersson kom till Dramaten var han konstnärlig ledare på Backa Teater i Göteborg. Han är en av Sveriges mest hyllade regissörer och dramatiker och hans pjäser har spelats både i Sverige och i Europa. Den 18 januari 2020 hade hans pjäs Determinism urpremiär på Lilla scenen och i början av året spelades hans Vi som fick leva om våra liv för utsålda hus på Elverket. Föreställningen var ett samarbete med Backa Teater och är nu utvald till årets Scenkonstbiennal.

Mattias Andersson. Foto: Johan Öster

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Tre premiärer i olika format avslutar våren på Dramaten22.4.2021 08:59:02 CEST | Pressmeddelande

En filmad existentiell komedi, ett bildsatt audiodrama och urpremiär för en helt ny pjäs. Vårsäsongen avslutas på Dramaten Play med Berusade av Ivan Vyrypajev och Tintagiles död av Maurice Maeterlinck. Sara Stridsbergs Sårad ängel ges på Målarsalen för en exklusiv publik om åtta personer. – Jag är glad och stolt över att vi på Dramaten fortsätter lyckas få ut innehåll till vår publik i dessa extremt svåra tider. Jag är överväldigad av flexibiliteten, tålmodigheten och kreativiteten hos scenkonstnärerna som hela tiden ställer sig öppna för nya format, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare och teaterchef för Dramaten.

Hela ensemblen medverkar i nytt scenkonstverk av Mattias Andersson13.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt scenkonstverk av Mattias Andersson inleder hösten på Dramatens stora scen. Verket kommer helt att anpassas efter aktuella förutsättningar och har inletts redan under våren genom att samtliga skådespelare har fått ett uppdrag. – Startpunkten var pandemin och den stängda teatern, att gräva där vi står och bygga i nuet. Jag ställde en fråga till alla skådespelare i ensemblen – Om du bara hade en sista minut på Dramatens stora scen när teatern öppnar igen, vad skulle du välja att framföra då?, berättar han.