Teaterchefen Mattias Anderssons förordnande förlängs

Dramatens styrelse har förlängt Mattias Anderssons förordnande som teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten till den 30 juni 2025. –Mattias Andersson har en spännande konstnärlig vision för Dramaten som nationalscen. Den vill styrelsen ge honom tid och möjlighet att kunna förverkliga, säger Ulrika Årehed Kågström, styrelseordförande för Dramaten.

Mattias Andersson. Foto: Johan Öster

Mattias Anderssons förordnande som teaterchef för Dramaten har tidigare gällt i fyra år från den 1 mars 2020. Nu förlängs det med fjorton månader till den 30 juni 2025 och kan därefter förlängas med ytterligare två år.

När Mattias Andersson tillträdde som ny teaterchef för snart ett år sedan hann han bara arbeta i två veckor innan pandemin drabbade världen.

– Möjligheten att fullt ut agera som teaterchef har varit och kommer ännu en tid att vara begränsad. För oss i Dramatens  styrelse är det angeläget att skapa så goda förutsättningar som möjligt för teaterns ledning att kunna verka. Ett sätt att göra det är att förlänga teaterchefens förordnande, säger Ulrika Årehed Kågström.

–Att ta över en nationalscen för en konstform som bygger på det publika mötet utan att få ha publik har inte varit lätt. Jag är mycket glad och tacksam för denna kompensation i tid och för det fortsatta förtroendet och förståelsen för att det är ett långsiktigt arbete att genomföra något substantiellt med en sådan stor institution som Dramaten, säger Mattias Andersson.

Innan Mattias Andersson kom till Dramaten var han konstnärlig ledare på Backa Teater i Göteborg. Han är en av Sveriges mest hyllade regissörer och dramatiker och hans pjäser har spelats både i Sverige och i Europa. Den 18 januari 2020 hade hans pjäs Determinism urpremiär på Lilla scenen och i början av året spelades hans Vi som fick leva om våra liv för utsålda hus på Elverket. Föreställningen var ett samarbete med Backa Teater och är nu utvald till årets Scenkonstbiennal.

Mattias Andersson. Foto: Johan Öster

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Ett samtal om klimatkrisen, coronapandemin och vetenskapskommunikation16.2.2021 11:56:34 CETPressmeddelande

Hur talar vi om vetenskap? är ett inspelat samtal om hur forskare kan hitta nya vägar för att förmedla viktiga forskningsresultat och skapa intresse kring sina budskap. Medverkar gör miljöforskaren Johan Rockström, Nobelpristagaren Richard J. Roberts och Nobel Prize Museums programchef Anna Sjöström Douagi. Samtalet som genomförs på engelska med svensk textning, finns på Dramaten Play från den 23 februari.

Succé för Dramatens digitala teaterfestival2.2.2021 14:08:17 CETPressmeddelande

Den digitala teaterfestivalen Lessingtage 2021 Digital: Stories from Europe lockade publik och media från hela världen och visade möjligheterna med internationellt kulturellt samarbete i en tid av nationella nedstängningar. –Att få presentera all denna högklassiga scenkonst i olika tonlägen och formspråk till en svältfödd publik i Sverige och globalt, om än digitalt, har känts mycket stimulerande. Jag hoppas det kan bidra till hopp och inspiration för både teaterskapare och publiken post-pandemin, säger Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten.