Tech brief – nytt dagligt nyhetsbrev om den nya makten
I veckan lanserar Svenska Dagbladet ett nytt nyhetsbrev med målet att varje vardag ge läsarna en rapp och relevant uppdatering om makten i det nya näringslivet.
– Vi vill att läsarna ska ligga steget före när det handlar om företagen och människorna som förändrar världen och påverkar våra liv, men vi vill också underhålla och bjuda på intressanta spaningar från techvärlden, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.
Innehållet kan spänna mellan allt från de senaste åtstramningarna inom Kinas techscen till att förklara varför Netflix nya serie blir en gigantisk kassasuccé och tipsa om de mest intressanta poddarna.
Bakom brevet står tre av SvD Näringslivs profilerade skribenter: Björn Jeffery, Erik Wisterberg och Sophia Sinclair. Projektledare är Louise Andrén Meiton.
– Det händer så mycket i det digitala näringslivet och jag har själv ett behov av att punkta ner det viktigaste varje morgon. Jag tror många läsare känner detsamma, säger Erik Wisterberg, en av reportrarna.
Tech brief är ett av flera nyhetsbrev som Svenska Dagbladet erbjuder läsarna och är tillgängligt även för de som inte är SvD-prenumeranter. Målet är att fler ska få upp ögonen för Svenska Dagbladets journalistik och satsning på bevakning av det nya näringslivet och de nya maktstrukturer vi nu ser växa fram.
Svenska Dagbladet är sedan ett par år inne i en omfattande förändringsresa för att fullt ut svara mot läsarnas behov av nyheter, fakta och flera perspektiv.
– För SvD Näringsliv handlar det om att omforma ekonomijournalistiken mot det nya näringslivet och de nya makthavarna. Att göra en modern ekonomijournalistik som skildrar, belyser och granskar dagens näringsliv och samhälle. Tech brief är vårt senaste steg i den riktningen, säger Daniel Kederstedt.
Nyhetsbrev är ett viktigt satsningsområde för Svenska Dagbladet och uppskattat av läsarna. 2019 lanserades SvD Morgonrapport, ett dagligt nyhetsbrev som varje morgon ger läsaren en överblick över dagens viktigaste nyheter på mindre än en minut.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum