Ted Kudinoff ska leda Plus och Consumer Business

Ted Kudinoff blir ny chef för Aftonbladet Consumer Business, med ansvar för Aftonbladet Plus, Viktklubb och satsningar på nya affärer inom Consumer Business. ”Ted kombinerar det kommersiella affärstänket med journalistisk kompetens”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson. Ted Kudinoff går samtidigt in i Aftonbladets ledningsgrupp samt Schibsteds ledningsgrupp för Consumer Business.

Aftonbladets Pluschef Ted Kudinoff får utökat ansvarsområde. I sin nya roll har han ansvar för Plus och Consumer Business som helhet på Aftonbladet. Han går även in i ledningsgrupperna för Aftonbladet respektive Schibsted Consumer Business.

Ted Kudinoff är redan Plus-chef och tillförordnad chef för Consumer Business. Nu permanentas han i rollen som ansvarig för Plus och Consumer Business som helhet. Funktionerna har tidigare varit två olika roller – men nu utökas chefsrollen för Plus och omfattar hela consumer business för Aftonbladet.

– Det känns fantastiskt spännande och kul. Jag trivs otroligt bra och har jobbat med Plus i snart sex år. Vi är ett väldigt bra gäng på Plus och Viktklubb. Plus är störst i Sverige bland mediernas digitala prenumerationstjänster. Vi ser att användarintäkterna växer stadigt och satsar nu på att öka intäkterna rejält de kommande åren. Det är extra viktigt när mediebranschen utmanas i grunden. Vi måste ligga i framkant och hitta nya spännande saker som våra användare är beredda att betala för digitalt, säger Ted Kudinoff.

Ted Kudinoff är 44 år, född och uppvuxen på Åland, där han också arbetat för Ålandstidningen. Han kom till Aftonbladet 2005, först som sportreporter men senare som nyhetsreporter. Han har varit en del av samhällsredaktionen, Resa-redaktionen, och Stockholms-redaktionen. Dessutom var Kudinoff nyhetschef på Aftonbladets gratistidningssatsning Punkt SE. Efter ett uppdrag som mobilredaktör på breaking news blev han redaktionell Pluschef 2013. Fem år senare, 2018 fick han helhetsansvaret för Plus. Och när rollen nu växer och omfattar hela Aftonbladets consumer business är det i en tid då användarintäkterna ökar.

– När den prenumererade journalistiken blir en allt viktigare del av Aftonbladets affär måste vi få en ännu närmare koppling mellan consumer business som helhet och redaktion. I det arbetet är Ted Kudinoff helt rätt person, han kombinerar det kommersiella affärstänket med genuin journalistisk kompetens, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Ted Kudinoff blir i och med sitt nya ansvarsområde också en del av Aftonbladets ledningsgrupp och Schibsteds ledningsgrupp för Consumer Business.

Ted Kudinoff, chef för Plus och Consumer Business, Aftonbladet. Tel: 070-545 23 64. E-post: ted.kudinoff@aftonbladet.se.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se

Sportbladet satsar på direktsänd sport – sänder Elitserien i bandy15.1.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter satsningen på direktsänd sport. Nu har också rättigheterna för Elitserien i bandy förvärvats. ”Det här är ett strategiskt viktigt steg för oss när det gäller livesänd sport. Dels för att Elitserien är en av landets populäraste serier, men också för att nivån på svensk bandy är i yppersta världsklass. Att kunna erbjuda detta till Sportbladets besökare känns fantastiskt”, säger Aftonbladets sportchef Patric Hamsch.

Svenska Dagbladet fortsätter satsa – nyrekryterar reporter till SvD Näringsliv18.12.2019 08:45:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter satsningen på redaktionen och arbetet med att utveckla den moderna nyhetsjournalistiken. Sophia Sinclair, en av reportrarna bakom höstens uppmärksammade granskning av Isabella Löwengrips bolagssfär, blir fast reporter på SvD Näringsliv. ”Sophia Sinclair får en viktig roll när vi nu tar näringslivsbevakningen in i nästa decennium”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.