Teknikföretagen i Almedalen 2018

I Almedalen sätter Teknikföretagen sökarljuset på några av den svenska industrins ödesfrågor. För om Sverige även framöver ska vara en framgångsrik industrination med en export som betalar vårt välstånd, då måste det till reformer på flera områden. I Almedalen kommer Teknikföretagen att fokusera på handel, hållbarhet och en fungerande kompetensförsörjning. Det blir heta debatter, blandat med djuplodande samtal och lättsamma mingel.

Teknikföretagen arrangerar främst seminarier inom ramen för Industrin tar matchen i Industriområdet, som ligger vid S:t Hansgatan 18F/Trappgränd. Utöver våra egna seminarier är vi med och delar på värdskapet för ett antal andra seminarier, och under veckan kommer även våra medarbetare delta på evenemang som arrangeras av andra organisationer.

Höjdpunkter från programmet

Hur attraherar Sverige de bästa utländska investeringarna?

Sverige är ett av de mest attraktiva länderna för utländska investeringar. Men under senare år har vi förlorat attraktionskraft. Vad beror det på, och finns det investeringar som vi faktiskt inte vill ha? Läs mer här.

Måndag 2 juli 08:15 - 09:10, Industriområdet

Almedalens stora näringspolitiska debatt

Regering, opposition och en tung industripanel drabbar samman i en debatt om industrins framtid i Sverige. Detta blir Almedalens stora näringspolitiska debatt. Bland de medverkande: Mikael Damberg (s), Ylva Johansson (s), Mats Persson (L). Jakob Forssmed (kd), Per Bolund (mp) och Emil Källström (c). Läs mer här.

Måndag 2 juli, 13:00 - 14:20, Industriområdet

Utbildar vi för jobb? – Om styrning av högre utbildning och forskning

Hur ser den framtida högskolan ut, vilken roll spelar näringslivet och finns det egentligen någon motsättning mellan akademisk frihet och arbetsmarknadens behov när samhället förändras i hög takt? Läs mer här.

Tisdag 3 juli 09:45 - 10:35, Industriområdet

Almedalens Techgarden: Teknologierna som förändrar allt. Men hur?

Vi har bara gläntat på dörren till nya teknologier, såsom AI, Blockchain, VR och IoT. Men vi vet redan nu att de kommer få oss att tänka om, i allt från produktion till affärsmodeller och kompetens. Deltagarna ges möjlighet att "prova på" några av teknologierna. Läs mer här.

Tisdag 3 juli 15:30  - 16:30, Industriområdet

På teknikforetagen.se hittar du hela vår agenda för Almedalsveckan.

Varmt välkommen!

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Teknikföretagen ger ut teknikbok för breddad rekrytering till teknikbranschen23.10.2018 07:00Pressmeddelande

Det kunskapsförsprång som Sverige och västvärlden har haft i teknikutvecklingen minskar succesivt. Nya teknologier skapar nya möjligheter men ställer också krav på Sverige att öka sin kompetensnivå. Ännu fler måste få upp ögonen för teknikämnet och då spelar skolan en avgörande roll. För att stötta och inspirera tekniklärare har Teknikföretagen tagit fram en ny teknikbok där tekniken sätts i nya, samhällsaktuella sammanhang.