Teknikföretagen lanserar kampanj inför Avtal 2020

Den svenska industrin är stark, men konkurrensen är stenhård. Idag finns många länder som konkurrerar med oss med samma slags produkter och tjänster, men billigare. Sverige ligger högt vad gäller kostnader för industrin och i kommande avtalsrörelse är det nödvändigt att hålla igen. För att skapa förståelse för industrins konkurrensvillkor lanserar Teknikföretagen en kampanj inför avtalsrörelsen.

Den 1 oktober startar Teknikföretagen sin kampanj som sträcker sig till mitten av november.

– Med kampanjen vill vi få en förståelse för industrins konkurrensvillkor och hur svensk ekonomi är ihopkopplad med den globala utvecklingen. Vi ser att den förståelsen måste finnas på stor bredd i samhället. Det är därför vi gör en bred kampanj, säger Håkan Eriksson, kommunikationschef på Teknikföretagen.

Kampanjen kommer att synas i digitala kanaler och i mer traditionella medier, till exempel Dagens Industri och en rad lokaltidningar.

– Vi kommer att annonsera i både print och digitalt. Vi har bland annat valt att satsa mycket på native-annonser och att försöka driva trafik till vår hemsida, eftersom vi vill ge läsaren en möjlighet att ta del av de resonemang som ligger bakom budskapet. Vi vill ge en chans till fördjupning, menar Håkan Eriksson. Den gemensamma nämnaren är att vi syns extra mycket i de regioner som har många industriföretag. Det är trots allt industrin som sätter normen för övrig svensk arbetsmarknad.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.