Teknikföretagen skapar mötesplats för tjejer som vill gå teknik på Sveriges största gymnasiemässa

Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” är en mötesplats för tjejer som vill komma i kontakt med andra teknikintresserade inför gymnasiet. Gruppen, som snart har tusen medlemmar, tar nu klivet ut i den reella världen och medverkar på gymnasiemässan i Älvsjö 22-24 november.

Gymnasievalet närmar sig. Ett enkelt val för vissa, men inte för alla. En del väljer samma skola och program som sina kompisar istället för att följa sina egna intressen.

Enligt Skolverkets statistik gällande läsåret 2018/2019 har andelen tjejer som söker till teknikprogrammet ökat och ligger nu på nästan 18 procent (17,7). En trend som Teknikföretagen hoppas ska hålla i sig. Med Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” vill arbetsgivar- och branschorganisationen skapa ett forum för tjejer som funderar på att söka teknikprogrammet eller något annat program med teknisk inriktning såsom industritekniska eller el- och energiprogrammet.

Syftet med deltagande på gymnasiemässan är detsamma som på Facebook, att erbjuda en mötesplats där teknikintresserade kan diskutera och peppa varandra inför det stundande gymnasievalet. Teknikföretagens ungdomskommunikatör Elin Östblom ser fram emot att träffa tusentals blivande gymnasieelever, deras vårdnadshavare och skolpersonal.

– Även om antalet tjejer som söker teknikprogrammet ökar behövs initiativ som stöttar unga att göra normbrytande studieval, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. Precis som vi har gjort på Facebook vill vi erbjuda en avslappnad mötesplats där ungdomarna kan diskutera på deras egna villkor, utbyta erfarenheter och tipsa varandra om skolor och inriktningar.

Besök oss på Stockholmsmässan i Älvsjö 22-24 november, monter C15:19.

Om gruppen
Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” är en stängd grupp för tjejer och ickebinära. Gruppen startade för ett år sedan och är ett samarbete med Therese Lindgren, en av Sveriges mest inflytelserika influencers. Therese Lindgren, som själv har ett stort teknikintresse, är medlem och deltar i gruppens diskussionstrådar.

Elin Östblom, ungdomskommunikatör Teknikföretagen.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 4000 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.