Teknikföretagen skapar mötesplats för tjejer som vill gå teknik på Sveriges största gymnasiemässa

Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” är en mötesplats för tjejer som vill komma i kontakt med andra teknikintresserade inför gymnasiet. Gruppen, som snart har tusen medlemmar, tar nu klivet ut i den reella världen och medverkar på gymnasiemässan i Älvsjö 22-24 november.

Gymnasievalet närmar sig. Ett enkelt val för vissa, men inte för alla. En del väljer samma skola och program som sina kompisar istället för att följa sina egna intressen.

Enligt Skolverkets statistik gällande läsåret 2018/2019 har andelen tjejer som söker till teknikprogrammet ökat och ligger nu på nästan 18 procent (17,7). En trend som Teknikföretagen hoppas ska hålla i sig. Med Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” vill arbetsgivar- och branschorganisationen skapa ett forum för tjejer som funderar på att söka teknikprogrammet eller något annat program med teknisk inriktning såsom industritekniska eller el- och energiprogrammet.

Syftet med deltagande på gymnasiemässan är detsamma som på Facebook, att erbjuda en mötesplats där teknikintresserade kan diskutera och peppa varandra inför det stundande gymnasievalet. Teknikföretagens ungdomskommunikatör Elin Östblom ser fram emot att träffa tusentals blivande gymnasieelever, deras vårdnadshavare och skolpersonal.

– Även om antalet tjejer som söker teknikprogrammet ökar behövs initiativ som stöttar unga att göra normbrytande studieval, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. Precis som vi har gjort på Facebook vill vi erbjuda en avslappnad mötesplats där ungdomarna kan diskutera på deras egna villkor, utbyta erfarenheter och tipsa varandra om skolor och inriktningar.

Besök oss på Stockholmsmässan i Älvsjö 22-24 november, monter C15:19.

Om gruppen
Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” är en stängd grupp för tjejer och ickebinära. Gruppen startade för ett år sedan och är ett samarbete med Therese Lindgren, en av Sveriges mest inflytelserika influencers. Therese Lindgren, som själv har ett stort teknikintresse, är medlem och deltar i gruppens diskussionstrådar.

Elin Östblom, ungdomskommunikatör Teknikföretagen.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.