Teknikföretagen värvar ny näringspolitisk chef

Patrica Kempff tillträder tjänsten som näringspolitisk chef på Teknikföretagen.

Patricia Kempff.

Patricia Kempff kommer närmast från ABB Sverige där hon är Head of Public Affairs. Hon har även en bakgrund från Swedbank AB som ansvarig för samhällskontakter/samhällsengagemang.

– Det känns spännande att få vara med och påverka bilden av Teknikföretagen bland politiker och beslutsfattare. Jag ser mycket fram emot att få utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna, samt fortsätta vara en relevant samtalspartner med medlemsföretagen, säger Patricia Kempff.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Patricia, som kommer med en gedigen erfarenhet från arbetet med att lyfta fram industrins betydelse och behov för långsiktig tillväxt och Sveriges välstånd, säger Klas Wåhlberg, vd för Teknikföretagen.

- Teknikföretagen driver med stor kraft, frågor om kompetensförsörjning, digitalisering, frihandel och en väl fungerande arbetsmarknad. Ett arbete där Patricia Kempff kommer att ha en central roll, avslutar Klas Wåhlberg.

Patricia Kempff har redan idag en roll inom Teknikföretagen som styrelseledamot i stiftelsen Elektroindustrins fond.

Patricia Kempff tillträder den 12 augusti och ersätter Ulf Lindberg, vars utvecklingsuppdrag därmed är avslutat.

Patricia Kempff.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.