Teknikföretagens EU-debatt

Vilket EU vill nästa mandatperiods svenska EU-parlamentariker arbeta för? Vilka frågor är viktigast för partierna och kandidaterna – och framförallt, vilka frågor är viktigast för Sverige?

Den 26 maj väljer Sverige nya representanter till EU-parlamentet. Men vilken väg kommer det nya parlamentet och den nya kommissionen att gå? Ska EU bli större eller mindre? Mer öppet eller mer stängt? Som ett exportberoende land är Sverige beroende av goda förutsättningar för handel med omvärlden – samtidigt blåser protektionistiska vindar i EU.

Vad gör svenska partier för att möta en utveckling som kan slå hårt mot svensk industri och svensk ekonomi? Välkommen på EP-valdebatt hos Teknikföretagen!

Deltagare

Jytte Guteland (S)
Emma Wiesner (C)
Said Abdu (L)
Tomas Tobé (M)
Charlie Weimers (SD)
Jennie Cato, enhetschef Handel och hållbarhet, Teknikföretagen
Anna Olin Kardell, moderator

Datum & plats

11 april, kl 08.30-09.30, frukost från 08.00. Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.