Teknikföretagens EU-debatt

Vilket EU vill nästa mandatperiods svenska EU-parlamentariker arbeta för? Vilka frågor är viktigast för partierna och kandidaterna – och framförallt, vilka frågor är viktigast för Sverige?

Den 26 maj väljer Sverige nya representanter till EU-parlamentet. Men vilken väg kommer det nya parlamentet och den nya kommissionen att gå? Ska EU bli större eller mindre? Mer öppet eller mer stängt? Som ett exportberoende land är Sverige beroende av goda förutsättningar för handel med omvärlden – samtidigt blåser protektionistiska vindar i EU.

Vad gör svenska partier för att möta en utveckling som kan slå hårt mot svensk industri och svensk ekonomi? Välkommen på EP-valdebatt hos Teknikföretagen!

Deltagare

Jytte Guteland (S)
Emma Wiesner (C)
Said Abdu (L)
Tomas Tobé (M)
Charlie Weimers (SD)
Jennie Cato, enhetschef Handel och hållbarhet, Teknikföretagen
Anna Olin Kardell, moderator

Datum & plats

11 april, kl 08.30-09.30, frukost från 08.00. Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.