Teknikföretagens stämma: ”Innovationsförmågan avgör vår framtid”

En av huvudtalarna vid Teknikföretagens årsstämma, som hölls torsdagen den 11 maj i Stockholm, var Sveriges tidigare statsminister och utrikesminister Carl Bildt. Han lyfte hur avgörande innovationsförmågan är för den kommande utvecklingen.
Carl Bildt, Teknikföretagens stämma, den 11 maj 2023

– Tittar man riktigt långt tillbaka – uppåt 1 000 år – var exempelvis både Kina och Indien de ledande länderna globalt. Därefter har väst varit dominerande, i kraft av sin innovationsförmåga. När vi tittar framåt så är det uppenbart att USA och EU inte kommer att vara lika dominerande, sa Carl Bildt.

Den forne statsministern lyfte fram att vi vet vilka länder som är ledande i den teknik vi har idag, exempelvis telekommunikationer och den begynnande utvecklingen av AI, men att vi inte vet hur det ser ut om, låt säga, 20 år.

– USA:s ledning inom innovationsförmåga är oomtvistlig idag, där finns exempelvis de bästa universiteten, men till exempel Kinas snabba ekonomiska utveckling kan komma att utmana. Vi är idag bara i samma fas i digitaliseringen som ångmaskinen var i industrialiseringen, sa Carl Bildt.

Carl Bildt varnade också för protektionistiska tendenser i en befarad kapplöpning mellan USA och EU gällande statsstöd i syfte att utveckla ett teknologiskt försprång. Till exempel USA:s Inflation Reduction Act och EU:s liknande mekanismer.

– Det behövs en dialog mellan EU och USA för att sortera ut detta, avslutade Carl Bildt.

Jens Holtinger tar plats i Teknikföretagens styrelse

På stämman valdes Jens Holtinger in i Teknikföretagens styrelse. Han är medlem i AB Volvos koncernledning sedan 2020 och globalt ansvarig för lastbilsproduktion. Jens Holtinger, som i Volvo har titeln, Executive Vice President Group Trucks Operations, ersätter Jan Gurander som i fjol lämnade rollen som vice vd i Volvo.

Här är Teknikföretagens styrelse, klicka.

Carl Bildt, Teknikföretagens stämma, den 11 maj 2023
Jens Holtinger, ny ledamot i Teknikföretagens styrelse