Teknikyrken toppar studenternas drömjobbslista

Tekniska yrken toppar listan över studenternas drömjobb, visar Sveriges största arbetslivsundersökning Manpower Work Life. Ingenjör hamnar återigen på förstaplats, samtidigt som programmerare gör entré på topplistan och kniper andraplatsen på studenternas drömjobbslista.

– Kompetenskraven på den svenska arbetsmarknaden förändras snabbt och tekniska färdigheter efterfrågas på allt fler arbetsplatser. Därför är det är glädjande att unga studenter drömmer om tekniska yrken. Det ökar sannolikheten att snabbt komma in i arbetslivet efter avslutad utbildning, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Ingenjör toppar för andra året i rad topplistan över studenternas drömjobb. Nytt för i år är att programmerare tar sig in på drömjobbslistan och placerar sig på andra plats. Dessutom gör läraryrket comeback, samtidigt som läkare och entreprenör åker ut från drömjobbslistan.

Allra helst vill studenterna ha ett drömjobb som känns meningsfullt och viktigt. Nästan var tredje student, 31 procent, uppger att det som lockar med drömjobbet är att det ger en möjlighet att förbättra samhället. För genomsnittssvensken är motsvarande siffra är 21 procent.

– Det är väldigt positivt och inspirerande att så många drivs av att göra gott genom sitt jobb. Samtidigt ställer det krav på de arbetsgivare som vill locka och behålla duktiga medarbetare. Lönekuvertet räcker inte längre – framför allt unga människor motiveras i stället av att känna att de bidrar till ett högre syfte på jobbet, säger Lars Forseth.

Topplista: Studenternas drömjobb 2018, jämförelse med 2017
Topplista: Det här lockar studenterna med drömjobbet

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Topplista: Studenternas drömjobb 2018, jämförelse med 2017

Studenternas drömjobb 2018:

1. Ingenjör
  2. Programmerare
  3. Ekonom
  4. Lärare
  5. Projektledare

Studenternas drömjobb 2017:

1. Ingenjör
  2. Entreprenör
  3. Projektledare
  4. Läkare
  5. Ekonom

Fotnot: Urvalsgruppen ”Studenter” innebär personer över 18 år som anger att de studerar som huvudsaklig sysselsättning i undersökningen. 264 studerande svarade på frågorna i april 2018.

Topplista: Det här lockar studenterna med drömjobbet
Frågan som ställdes var: ”Vad är det som lockar med ditt drömjobb?”. Nedan redovisas andel svaranden som instämmer i påståendet i procent.

1. Det känns meningsfullt och viktigt, 44 procent
2. Det ger möjlighet till personlig utveckling, 43 procent
3. Det är spännande, 35 procent
4. Det ger mig möjlighet att förbättra samhället, 31 procent
5. Det ger mig möjlighet att hjälpa andra, 29 procent

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Sedan 2007 har vi varje år ställt frågor till svenska folket om deras syn på arbete, karriär och viktiga frågor som är kopplade till arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under april 2018 och omfattade anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande och 1 812 personer svarade på undersökningen.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.