Tekniska verken är medarrangör till Regnbågsveckan

Linköpings Regnbågsvecka äger rum 20 - 26 maj, och Regnbågsparaden lördagen den 25 maj. Nytt för i år är att Tekniska verken går in som medarrangör av Regnbågsveckan, tillsammans med RFSL Linköping och Linköpings Kommun.

Temat för Regnbågsveckan 2019 är normkreativitet, vilket betyder att vi ska utmana normer och våga agera på andra sätt än de invanda. Normkreativitet utgår från normkritik – att synliggöra normer genom att ifrågasätta dem. Det kreativa handlar om att inte bara kritisera normerna som de ser ut just nu, utan också våga göra något nytt av dem.

Regnbågsveckan är en manifestation för ett jämställt samhälle där normer suddas ut och mångfald värderas. Det är en protest mot den situation som råder i världen idag, och en fest för hur långt vi ändå kommit på många håll i världen. Det är i synnerhet HBTQ-personers rättigheter som står i fokus med ett bredare underliggande budskap om allas lika värde.

Linköpings Regnbågsvecka är en viktig manifestation för ett jämställt samhälle där normer suddas ut och mångfald är viktigt, det vill Tekniska verken självklart vara med och stödja. Vi arbetar också aktivt, på Tekniska verken som arbetsplats, med människors lika värde eftersom mångfald för oss betyder en bättre värld, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken i Linköping.

Samarbetet mellan RFSL Linköping och Tekniska verken har som målsättning att kombinera socialt och ekologiskt hållbarhetsarbete.

Tekniska verken medarrangörskap innebär att hjälpa till med PR, informera Tekniska verkens anställda om Linköpings Regnbågsvecka och att marknadsföra Regnbågsveckan i Tekniska verkens sociala medier, sätta upp vepor i Linköpings innerstad, ställa upp avfallskärl i Trädgårdsföreningen under paraddagen/helgen och bidra med biogasbilar till Regnbågsparaden, samt flagga med prideflaggor och flaggor med budskapet ”Linköpings Regnbågsvecka” på Gärstad, Kraftvärmeverket och Brogatan under veckan.

Måndagen den 6 maj hålls pressträff om Linköpings Regnbågsvecka i Stadshuset.

Karin Hedberg, marknadskommunikatör, Tekniska verken, 013-20 80 62
karin.hedberg@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se