Tekniska verken avråder från att besöka återvinningscentralerna under lockdown

Just nu är det hårt tryck på återvinningscentralerna i Linköping, med långa bilköer och trängsel vid containrarna som följd. Tekniska verken avråder från att besöka återvinningscentralerna under den personliga lockdown som Region Östergötland uppmanar till.

- I söndags var det mängder av besökare som genererade långa köer även utanför våra återvinningscentraler. Bilkön på Ullstämma exempelvis sträckte sig ända ner till rondellen nedanför Östenssons. Det är dessutom ofta fler än en person i bilarna, vilket skapar trängsel vid våra containrar. Det här tycker vi rimmar illa med restriktionerna om personlig lockdown som gäller nu. Vi kan ju inte förbjuda någon att komma, men vi hoppas verkligen att Linköpingsborna hörsammar vår uppmaning att vänta med att komma hit, säger Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall på Tekniska verken.

Tekniska verken uppmanar kunderna att även efter lockdownperioden vara restriktiva med sina besök till återvinningscentralerna, i syfte att undvika smittspridning. Exempelvis kan förpackningar istället lämnas på de obemannade återvinningstationerna som finns runt om i Linköpings kommun.

- Vi tycker självklart att det är jättebra att alla lämnar sitt avfall här för återvinning och återbruk, men med det allvarliga läge som råder så behöver vi tillsammans med våra kunder hjälpas åt att minska smittspridningen, därför avråder vi från att komma till oss nu, säger Johan Borg.

Johan Borg, Avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken i Linköping
johan.borg@tekniskaverken.se

Region Östergötlands råd angående personlig lockdown

* Alla länets invånare uppmanas till en personlig lockdown från och med den 30 april för att få bukt med den stora smittspridningen av covid-19 i länet. Rekommendationerna gäller i två veckor framåt. Alla som vistas i länet uppmanas att ta sitt ansvar för att förhindra sjukdom och rädda liv.

*Följ dessa viktiga råd:
- Träffa inga andra än de du bor med
- Stanna hemma vid minsta symtom
- Arbeta hemifrån om du kan
- Håll avstånd till andra – minst 2 meter

* Utgå från att alla du möter är smittade.
Personlig lockdown gäller alla, även de som har haft covid-19 med ett positivt test eller antikroppar. Alla måste ta personligt ansvar i det här läget och göra sitt yttersta. Tillsammans kan vi minska smittspridningen och förändra den allvarliga situation vi befinner oss i.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se