Tekniska verken betalar ut 87 miljoner i elpriskompensation

26 600 hushåll i Linköping, Katrineholmsområdet och Mjölbyområdet får ta del av regeringens stödåtgärd för hög elförbrukning under de gångna vintermånaderna. Det är Tekniska verken-koncernens elnätsbolag som nu börjar administrera utbetalningen av pengarna.

- Vi ska fördela 87 miljoner kronor på våra elnätskunder som har förbrukat mer än 700 kWh el under de senaste tre månaderna. I Linköping betalar vi ut 45 miljoner kronor till 15 100 hushåll, i Katrineholm handlar det om 26 miljoner kronor till 7 100 hushåll och i Mjölby får 4 400 hushåll totalt 16 miljoner kronor, säger Peter Ols, vice vd för koncernens dotterbolag Tekniska verken Linköping Nät AB.

Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har haft varje månad i december, januari och februari. Den högsta nivån är 2000 kWh per månad; dessa kompenseras med det högsta beloppet, dvs 2 000 kronor per månad.

Fjärrvärme ett alternativ till eluppvärmning
Under vintern har elpriserna varit mycket höga och varierat kraftigt från timme till timme. De höga priserna beror främst på höga gaspriser i Europa, där en stor andel av elen produceras med gas.

- Vi ser hur efterfrågan på el kommer att fördubblas i Sverige de närmaste 20 åren, på grund av elektrifieringen av transportsektorn och industrin. Det är en utmaning för Sverige och Europa att hinna bygga ny elproduktion och nya elledningar i den takt som krävs, kommenterar Klas Gustafsson, vice vd för Tekniska verken-koncernen.

- Den ökande efterfrågan och utbyggnaden av ny produktion kommer inte att gå i samma takt, vilket innebär att vi även fortsättningsvis kommer att ha perioder med höga elpriser. Som konsument går det att effektivisera sin elanvändning. Ett bra sätt är att byta från eluppvärmning till fjärrvärme om den möjligheten finns, fortsätter Klas Gustafsson.

Möjlig kompensation även för elförbrukningen i mars
I en extra ändringsbudget har regeringen föreslagit en förlängd och modifierad elpriskompensation för hushåll i södra och mellersta Sverige. Det gäller hushåll som haft en förbrukning på minst 400 kWh under mars månad.

- Vi vet än så länge inte hur processen eller tidsplanen för beslut i riksdagen eller när vi kan börja betala ut ersättningen för mars. Men vi ska självfallet agera så fort vi får klartecken, säger Peter Ols.

Om Tekniska verkens elnätsansvar
Elnätsverksamheten är ett monopol i Sverige. Hushållen betalar en avgift till elnätsföretag för transport av elen till hemmet. Dessutom tillkommer kostnad för skatter och avgifter till staten. Tekniska verken Linköping Nät AB äger och driver elnätet i större delen av Linköpings kommun och i delar av Mjölby kommun. Tekniska verken Katrineholm Nät AB ansvarar för elnätet i större delen av Katrineholms kommun samt delar av Vingåkers kommun.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Ols, vvd för Tekniska verken Linköping Nät AB: 013-20 80 76 peter.ols@tekniskaverken.se

Klas Gustafsson, vvd Tekniska verken i Linköping: 013 20 82 17 klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.