Tekniska verken blir helägare i Bixia

Från och med idag, tisdagen den 22 juni, kommer Tekniska verken i Linköping att äga 100 procent av aktierna i Bixia AB, efter att Nässjö Affärsverk sålt sina aktier.

Bild: Charlotta Sund, vd- och koncernchef för Tekniska verken i Linköping och Bixias vd Pär Kaller.

Tidigare under våren har även Mjölby-Svartådalen Energi (MSE), Sandviken Energi, Oxelö Energi och Alvesta Energi sålt sina aktier till Tekniska verken.

- Det sker stora och snabba förändringar i energibranschen, där vi behöver vara med och möta upp på bästa sätt. För att kunna ha attraktiva erbjudanden till våra kunder är det en stor fördel att Bixia nu blir ett helägt dotterbolag till Tekniska verken. Det skapar goda förutsättningar både att bygga världens mest resurseffektiva region och att erbjuda Bixias kunder över hela landet en hållbar elförsörjning, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken i Linköping.

Bixia är idag ett av de svenska elbolag som köper in störst andel närproducerad och förnybar el. Bolaget köper el direkt från lokala producenter främst i Östergötland, Skåne och på Öland, vilket kommer att fortsätta även i den nya ägandeformen.

- Bixia har alltid haft ett nära och bra samarbete med ägarbolagen och kunderna, och det framgångsrika samarbetet kommer att fortsätta, men på ett annat sätt. Bixia fortsätter exempelvis att vara representerade i de tidigare ägarorterna, och kommer via ett samarbetsavtal att vara återförsäljare för Bixia. För kunder och personal blir det ingen förändring när Tekniska verken tar över hela ägandet. Jag ser verkligen fram emot Tekniska verkens fortsatta satsning på Bixia och vår resa in i det nya energisystemet, säger Pär Kaller, vd för Bixia.

Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag. Bolaget är miljöcertifierat och är en direktaktör på den nordiska elbörsen Nord Pool. Bixia säljer elavtal med fasta och rörliga priser.

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Charlotta.sund@tekniskaverken.se

Pär Kaller, vd Bixia, 070-287 5125
Par.kaller@bixia.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.

Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla18.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.