Tekniska verken gör biogas av Norrköpings matavfall

Från och med 1 september 2021 kommer Norrköpingsbornas matavfall att bli biogas och biogödsel i Tekniska verkens produktionsanläggning i Linköping.

Det handlar om cirka 6 100 ton avfall per år, från både hushåll och verksamheter, som ska tas omhand.

Avtalstiden gäller från 1 september 2021 till 31 augusti 2024, med möjlighet för Nodra att förlänga ett år.

Patrik Aronsson, produktansvarig Komprimerad biogas (CBG), Tekniska verken i Linköping
patrik.aronsson@tekniskaverken.se

Anders Karlsson, affärsområdeschef Avfall, Nodra,
anders.karlsson@nodra.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.