Tekniska verken i Linköping - bokslut andra tertialet 2019

Tekniska verken-koncernens samlade intäkter under perioden januari till augusti 2019 uppgick till 3 617 miljoner kronor, jämfört med 3 505 miljoner kronor samma period förra året, vilket är en ökning med 3,2 procent.

Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 477 miljoner kronor mot 525 miljoner kronor motsvarande period föregående år, det vill säga en minskning med 9,1 procent men ändå något högre än vad som budgeterats.

- Koncernens resultat är fortsatt starkt, men precis som föregående period förra året så präglas året av mildare väder och lägre vattenkraftproduktion som drar ner resultatet. Det som givit positiv påverkan på resultatet är bland annat högre elpriser på den europeiska marknaden, och ett bidrag från Klimatklivet till byggandet av vår produktionsanläggning för flytande biogas. Tekniska verken befinner sig i en mycket omfattande investeringsperiod, som exempelvis utbyggnaden av bredband på landsbygden, ombyggandet av våra pannor för att kunna fasa ut fossila bränslen och byggandet av en vindkraftpark i Sunne, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken.

Tekniska verken i Linköping AB har under en följd av år delat ut 187 miljoner kronor per år via ett koncernbidrag till ägaren, Linköpings Stadshus AB, samt i år även en extrautdelning på 125 miljoner kronor.

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping, 013-30 86 50
charlotta.sund@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Pressinbjudan - Regionens framtida elförsörjning28.11.2019 10:47:10 CETPressmeddelande

En stabil och säker tillgång på el är en förutsättning för de flesta företag som vill bedriva och utveckla sin verksamhet. Ska Sverige och vår region lyckas locka fler bolag att etablera sig här, är en pålitlig elförsörjning en nyckelfaktor. Samtidigt är det en resurs som många tagit för givet – två hål i väggen och sedan har vi el - men under senare tid har en del utmaningar dykt upp, i bland annat Skåne och Stockholms regioner.