Tekniska verken i samarbete med LiU om nytt masterprogram inom HR

Tekniska verken i Linköping är en av sex partnerorganisationer i Östergötland som samarbetar med det nya masterprogrammet Human Resources, som startar hösten 2019 vid Linköpings universitet.

De sex partnerorganisationerna utöver Tekniska verken är Linköpings universitet, Region Östergötland, Linköpings kommun, Saab och medie-koncernen NTM.

-Det nya masterprogrammet i HR vid Linköpings universitet har ett intressant nytänk där akademin och arbetslivet knyts närmare varandra. Tekniska verken som arbetsgivare kan dra nytta av vad studenterna kommer fram till i sina uppdrag, och det stödjer oss också i vår egen utveckling. Att ta del av studenternas tankar, idéer och slutsatser ska bli jättespännande. Vi samarbetar sedan länge med LiU när det gäller miljö och innovation, så det här blir en utökning av samarbetet, som innebär att Tekniska verken stärks som organisation och arbetsgivare. Samtidigt är det en möjlighet för oss som jobbar på Tekniska verkens HR-avdelning att visa, och dela med oss av, vårt arbete till framtida medarbetare, säger Elisabeth Wenåker, HR-direktör på Tekniska verken i Linköping.

– Vi har skapat ett program med stark arbetslivsanknytning. Det bygger på ett nära samarbete med stora arbetsgivare i Östergötland. Tekniska verken tycker vi är en självklar samarbetspartner av flera skäl. För det första erbjuds våra studenter goda möjligheter att utveckla spetskompetens om strategiskt, ledningsnära och förändringsinriktat HR-arbete där. För det andra representerar Tekniska verken också en framtidsbransch där frågor om miljö och hållbarhet är framträdande. Att få lära sig mer om HR-arbete i en sådan organisation vet vi intresserar dagens studenter. Och i förlängningen innebär denna nära samverkan mellan arbetsliv och akademi en vinst för alla inblandade parter, säger Peter Nilsson, programansvarig för utbildningen

För mer information om Tekniska verkens samarbete med LiU, kontakta gärna:
Elisabeth Wenåker, HR-direktör, Tekniska verken i Linköping, 013-20 82 25
Elisabeth.Wenaker@tekniskaverken.se

Peter Nilsson, programansvarig för nya HR masterprogrammet, Linköpings universitet
peter.nilsson@liu.se

Info om utbildningen:

Studenterna på programmet kommer att fördjupa sig i strategiskt arbete, det vill säga att jobba långsiktigt och på övergripande nivå. Det kan handla om att ta fram planer på vilken kompetens arbetsplatsen behöver i framtiden, hur de anställdas befintliga kompetens kan utvecklas och hur organisationen ska främja att medarbetarna vill bli kvar på arbetsplatsen. Programmet kommer även att fokusera på omvärldsförändringar, som exempelvis globalisering och digitalisering, och hur de påverkar arbetslivet.

I varje kurs kommer studenterna att vara ute på någon av de sex arbetsplatserna och få konkreta problemställningar som de ska lösa i samarbete med forskare. Därefter ska deras förslag på lösning testas skarpt på arbetsplatsen.

Mer information om utbildningen finns här

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nu har Tekniska verken i Linköping eldat den sista kolbiten15.3.2019 14:27:04 CETPressmeddelande

I onsdags (13 februari) eldades det allra sista kolet i kraftvärmeverket vid Resecentrum i Linköping. Tekniska verkens styrelse tog i november 2017 beslutet att fasa ut kol och fossil olja i kraftvärmeproduktionen till eldningssäsongen 2021. Nu har kolpannan slocknat för gott och kommer under sommaren att konverteras för att kunna elda återvunna och/eller förnyelsebara biobränslen istället.