Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Tekniska verken Innovation Camp 2020 - helt digitalt

För åttonde året i rad genomförs Tekniska verken Innovation Camp i Linköping. Torsdagen den 5 november deltar omkring 80 gymnasieungdomar digitalt där de ska lösa ett verkligt case tillsammans i digitala grupper. Temat för årets Innovation Camp är Cirkuläritet - Hur kan man göra för att öka efterfrågan på begagnade produkter.

Eventet kommer att vara helt digitalt och eleverna är utplacerade på ett corona-anpassat sätt på sina respektive skolor. Alla kontakter med de tävlande eleverna sker via Teams. Även coachning från Ung Företagsamhet (UF), experter och jury deltar digitalt.

Till skillnad mot tidigare år då Innovation Camp pågått under ett helt dygn, så äger  årets upplaga rum dagtid kl 08.00 - 18.00.

Under dagen håller Ann-Sofie Bergort en inspirationsföreläsning kring cirkulära affärsmodeller på begagnade prylar, hur samhällsutvecklingen går från linjär till cirkulär ekonomi., vad cirkulär ekonomi betyder och varför det måste ske en omställning nu. Lasse Fredriksson föreläser om presentationsteknik och ger eleverna uppslag om hur de kan presentera just sin affärsmodell som ett bidrag i tävlingen.

Innovation Camp är ett samverkansprojekt mellan skola och näringsliv som arrangeras av Ung Företagsamhet i Östergötland och Tekniska verken i Linköping. Det handlar om en energifylld innovationstävling som riktar sig till elever som går på gymnasiet i Östergötland. Deltagarna får samarbeta i grupper, lösa problem och jobba mot en deadline för att nå slutmålet - att presentera den mest innovativa lösningen för en jury bestående av anställda på Tekniska verken.

-Det här är en av höjdpunkterna på året och jag är väldigt glad att vi lyckats hitta ett format så vi kan göra Innovation Camp även i år! Det är premiär för mig i juryn, och jag är nog minst lika spänd som eleverna på att se vilka idéer och smarta lösningar som kommer värkas fram under de timmarna som eventet pågår. Vi tror och hoppas att några av dem kommer att generera nya smarta och resurseffektiva lösningar för framtiden, säger Charlotte Billgren, hållbarhetschef på Tekniska verken i Linköping.

Innovation Camp består av fyra olika faser: idé-, affärsplan-, presentations- och finalfasen. Konceptet har en tydlig koppling till gymnasieskolans uppdrag enligt GY11: ”Skolan ska bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande vilka ökar elevernas möjligheter till framtida sysselsättning, genom företagande eller anställning”.

- Vi är mycket stolta och glada över att deltagarna på Tekniska verken Innovation Camp 2020 får chansen att digitalt ta del av ett innehållsrikt och innovativt event med många intressanta och utmanande inslag, säger Ung Företagsamhet i Östergötlands regionchef Hanna Edström.

Lena Grönkwist, marknadskommunikatör och projektledare, Tekniska verken i Linköping
lena.gronkwist@tekniskaverken.se

Amanda Svensson, projektledare Event & Kommunikation, Ung Företagsamhet i Östergötland
amanda.svensson@ungforetagsamhet.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk30.11.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Energimyndigheten ger stöd till Tekniska verken, Nodra och SurfCleaner för fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk. Målet är minskad resursförbrukning och ökad biogasproduktion – utan vattenanvändning och med mycket liten energiåtgång. Flytslam är ett globalt problem i avloppsreningsverk som uppstår under olika process-förhållanden. Det är samtidigt en potentiellt viktig energikälla (inom EU ca 840 GWh/år) som i dag inte kan tas tillvara då det saknas en lösning för att samla in det på ett effektivt sätt.