Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Tekniska verken Innovation Camp drar igång igen!

Torsdagen den 11 november är det för nionde året i rad dags för Tekniska verken i Linköping Innovation Camp. Omkring 60 gymnasieungdomar från hela länet har i uppdrag att tillsammans i lag lösa ett case. Temat för årets Innovation Camp har fokus på att förändra beteendemönster.

Tekniska verken Innovation Camp är en årlig innovationstävling som riktar sig till alla elever i alla årskurser på gymnasiet i Östergötland. Under tävlingen får deltagare tillsammans i lag, kombinera sina kunskaper och erfarenheter på ett spännande sätt för att lösa ett problem på kort tid. Här ställs kunskaper på prov inom kreativitet, initiativförmåga och samarbete. Utmaningen är att tillsammans komma på en lösning som sedan skall presentera både skriftligt och muntligt inför en jury. Det lag som lyckas övertyga juryn om att just deras lösning är den bästa står slutligen som vinnare.

- Innovation Camp är verkligen häftigt och inspirerande, och jag är jätteglad att vi har vidareutvecklat det digitala formatet från förra året. Extra spännande är det för mig som ny jurymedlem, jag är lika spänd som eleverna på att få se vilka idéer - utifrån temat beteendepåverkan - som kommer värkas fram under dagen. Förhoppningsvis kommer några av idéerna att generera nya smarta och resurseffektiva lösningar för framtiden, säger Anna Nestun, marknadskommunikationschef på Tekniska verken i Linköping.

Innovation Camp består av fyra olika faser: idé-, affärsplan-, presentations- och finalfasen. Konceptet har en tydlig koppling till gymnasieskolans uppdrag enligt GY11: ”Skolan ska bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande vilka ökar elevernas möjligheter till framtida sysselsättning, genom företagande eller anställning”.

- Tekniska verken Innovation Camp är ett bra exempel på hur samverkan mellan skola och näringsliv kan fungera, och vi är mycket glada över att vi även i år ha möjlighet att arrangera eventet tillsammans med Tekniska verken. Deltagarna kommer att ställas inför ett innehållsrikt och innovativt event med många intressanta och utmanande inslag och få en inblick i Tekniska verken, säger Ung Företagsamhet i Östergötlands regionchef Hanna Edström.

Tid: Torsdagen den 11 november kl 08:00 - 17:30

Plats:
 Digitalt. Livesändning från Sky i Linköping går att följa här

Anna Nestun, marknadskommunikationschef, Tekniska verken i Linköping
anna.nestun@tekniskaverken.se

Hanna Edström, regionchef, Ung Företagsamhet, 013-470 38 83
hanna.edstrom@ungforetagsamhet.se

Tekniska verken Innovation Camp är ett samverkansprojekt mellan skola och näringsliv och som arrangörer står Ung Företagsamhet i Östergötland tillsammans med Tekniska verken. Tekniska verken Innovation Camp är en del av East Sweden Innovation Week.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00