Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.

Hydroc Energy Storage AB (Hydroc) som är baserat i Göteborg utvecklar system för att lagra värme och kyla i berggrunden. Tekniken använder den naturliga bergkroppen som lagringsmedium på ett sätt som möjliggör högre effekter och energimängder än konventionell teknik. Om tekniken fungerar kommer en del av Vallastadens värme att lagras in i anläggningen under sommaren, för att sedan användas på vintern. Platsen för försöken är fårhagen mittemot Flustret i närheten av Slestadsrondellen.

- Vi vill ligga i framkant både miljömässigt och ekonomiskt och tar vårt ansvar för att utveckla ny teknik. Det nya konceptet för lagring av fjärrvärme i berggrunden som Hydroc och Tekniska verken utvecklar passar väl in i här, där vi bygger världens mest resurseffektiva region. Ytterligare en bra sak i det här är att det enda som kommer att synas på markytan är några brunnslock och en friggebod för teknisk utrustning, så fåren får tillbaka sin hage när installationen är klar, säger Mile Elez, teknisk direktör på Tekniska verken i Linköping.

Försöket är uppdelat i två faser där den första fasen kommer att pågå i cirka ett år

- Jag är både stolt och glad över Tekniska verkens framsynthet, och jag vill också rikta ett stort tack till Akademiska Hus som upplåter sin mark för försöket. Den här svenskutvecklade tekniken har stor potential runt om i världen, då kostnaden för att lagra värme är mycket lägre än att lagra el, samtidigt som den nya tekniken blir både billigare och effektivare än dagens teknik. I kombination med fjärrvärme kan den nya lagertekniken bidra till att avlasta ansträngda elnät, genom att frigöra el som idag används för uppvärmning till mer högkvalitativa ändamål, som laddning av batterifordon och vätgasproduktion, utan att det går åt mer bränsle i pannorna. Vi ser fram emot detta intressanta projekt och att använda en teknik som är skalbar med stor innovationshöjd, säger Jan Bergland, vd på Hydroc.

För mer information kontakta gärna:
Mile Elez, teknisk direktör, Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 03
mile.elez@tekniskaverken.se

Jan Bergland, vd, Hydroc Energy Storage AB, 073-816 99 69
jan.bergland@hydroc.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.

Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla18.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.