Tekniska verken ökar sitt ägande i Bixia

Borgholm Energi har sålt samtliga sina aktier i Bixia till Tekniska verken i Linköping, som nu ökat sin ägarandel i Bixia med 2,43 procent.

Borgholm Energi vill fokusera sin verksamhet inom kommunen, därför säljer de sina aktier i Bixia. Borgholm Energi står inför stora investeringar, bland annat inom vatten och avlopp, och affären är en del av den finansieringen.

Tekniska verken äger redan idag större delen av Bixia som är en av de stora elhandlarna på marknaden.

- Det är strategiskt viktigt för Tekniska verken att kunna erbjuda våra kunder ett komplett produktutbud, där elhandeln är en betydande del av det. En stor del av Bixias kunder finns på ägarorterna och vi ser ett ökat intresse för närproducerad, förnybar el som Bixia levererar. Vi ska nu också titta på hur formerna för det redan mycket goda samarbetet mellan delägarna kan utvecklas ytterligare, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken och styrelseordförande i Bixia.

Övriga delägare i Bixia är Mjölby-Svartådalen Energi AB, Oxelö Energi AB, Nässjö Affärsverk AB, Sandviken Energi AB och Alvesta Energi AB. Samtliga delägare ser elhandeln som en viktig del av sitt totala erbjudande.

Köpesumman för aktierna uppgår till 10,4 miljoner kronor. Tekniska verken äger tillsammans med dotterbolaget Mjölby-Svartådalen Energi 84,52 procent av aktierna i Bixia efter affären.

Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken i Linköping och styrelseordförande i Bixia, 013-30 86 50
Charlotta.sund@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu driftsätts Sveriges största solcellspark i Linköping9.7.2020 15:40:00 CESTPressmeddelande

Första panelerna sattes upp i mitten av maj och trots förseningar, som en effekt av coronapandemin, kan nu Sveriges hittills största solcellspark börja producera el. En solig sommardag beräknas den ge el motsvarande årliga hushållselen hos 18 villor eller 36 lägenheter. Solcellsparken är en gemensam satsning för en mer hållbar energiförsörjning i Sverige från Alight, Infranode, Tekniska verken i Linköping och Swedbank.