Tekniska verken säljer mindre vattenkraftstationer till Småkraft

Tekniska verken säljer 22 av sina mindre vattenkraftstationer till norska Småkraft. Affären är ett led i strategin att utveckla och framtidssäkra de större anläggningarna vid Stångån, Svartån och Motala ström.
Vattenkraftstationen i Viggeby. Pressbild: Tekniska verken

De vattenkraftstationer som Småkraft tog över den 14 februari ligger i bland annat Småland, Katrineholm, Kinda samt i trakterna av Åtvidaberg och Söderköping.

– Affären är en tydlig geografisk renodling där vi nu fokuserar på våra större anläggningar och den verksamhet som ligger nära Linköping och Mjölby, säger Ola Palmquist, affärsenhetschef Tekniska verken Vattenkraft.

Han tillägger att en viktig förutsättning för att det skulle bli någon försäljning överhuvudtaget hela tiden varit att köparen är väl etablerad och välrenommerad på marknaden.

– Att sälja till Småkraft känns helt rätt. Med 165 småskaliga anläggningar i Norge och 12 i Sverige har de en årsproduktion som är fem gånger större än vår. De har alla förutsättningar att ta vid i vårt målmedvetna klimatarbete genom att fortsatt vårda och utveckla dessa anläggningar, fortsätter Ola Palmquist, och tillägger att Tekniska verken under hela 2022 kommer att finnas med sida vid sida med Småkraft för att kvalitetssäkra övertagandet.

Även Henrik Sandberg, VD på Strömfallet Småkraft AB, är mycket nöjd med affären:

– Tekniska verkens småskaliga vattenkraftverk är mycket välskötta och passar bra in i Småkrafts profil. Förvärvet ger oss också en bra plattform att bygga vidare på i regionen Östergötland/Småland.

Inga medarbetare kommer att sluta på Tekniska verken till följd av försäljningen, och Fredrik Remneblad, affärsområdeschef Sol-, vind- och vattenkraft, betonar att det även fortsatt är viktigt för Tekniska verken att stå på flera ben inom sin elproduktion; vattenkraft, vindkraft och värmekraft samt även sol som kommer att tillkomma i framtiden:

– Även om vi säljer 22 kraftverk så står de 20 vi har kvar för mer än 90 procent av vår årliga vattenkraftproduktion. Vi står väl rustade, avslutar Fredrik Remneblad.

Ola Palmquist, affärsenhetschef Tekniska verken Vattenkraft: 013-20 81 64 eller ola.palmquist@tekniskaverken.se

Henrik Sandberg, vd Strömfallet Småkraft AB, 070-390 22 44 eller henrik@stromfallet.se

Om Småkraft AS:

Småkraft är Europas största aktör inom småskalig vattenkraft: Företaget äger och driver fler än 165 kraftverk i Norge och efter detta förvärv 34 i Sverige. Småkraft startade sin verksamhet för 20 år sedan och gick in på den svenska marknaden 2021.

Vattenkraftstationen i Viggeby. Pressbild: Tekniska verken

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.