Tekniska verken spelar schack mot segregation

Näringslivet Möter Förorten är ett projekt som syftar till att motverka segregation genom schackspel. På så sätt skapas unika möten över gränser där deltagarna lär känna varandra på lika villkor. Tekniska verken, som bedriver ett aktivt jämställdhets- och mångfaldsarbete, är samarbetspartner under schackturneringen i Linköping i morgon fredag den 10 maj.

Eventet arrangeras i Skäggetorp Centrum och innebär att barn och ungdomar från Skäggetorp paras ihop med en näringslivsprofil, politiker eller kändis i lag om två, de möter sedan de andra lagen i en parschacksturnering.

Från Tekniska verken i Linköping medverkar Mile Elez, teknisk direktör, Fredrik Remneblad, marknadsdirektör och Anna Nestun, marknadskommunikationschef.

- Tekniska verken jobbar för ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet med visionen att bygga världens mest resurseffektiva region. Men det kan bara bli verklighet om alla som bor här bidrar med sina olikheter, erfarenheter och perspektiv. Tekniska verkens jämställdhets- och mångfaldsarbete handlar om ömsesidig respekt, likabehandling och icke-diskriminering och den strategin genomsyrar hela Tekniska verken-koncernen både i rollen som arbetsgivare och i kundsamarbetet. Det här arrangemanget är ett jättebra sätta för oss att skapa dialog med unga i Skäggetorp, säger Louise Martin Linge, marknadskommunikatör på Tekniska verken.

Andra som deltar från näringslivet är bland annat Borgmästare Lars Vikinge, skådespelare Viktor Åkerblom, idrottsstjärnorna Naim Terebunja och Thomas Massamba, politikerna Muharrem Demirok och Björn Alling och näringslivsprofiler från Saab, PWC, Vricon Systems, Sick med flera.

När: Fredagen den 10:e Maj kl 14.00 - 18.00
Var: Skäggetorp Centrum.

Alla är välkomna att komma och titta på schackturneringarna!

För mer information om Tekniska verkens deltagande, kontakta gärna:
Louise Martin Linge, marknadskommunikatör, Tekniska verken i Linköping,
louise.martinlinge@tekniskaverken.se

För information om Näringslivet Möter Förorten, kontakta:
Adam Mehari  0736-145414 eller Pontus Carlsson 070-201 71 46
info@naringslivetmoterfororten.se

Näringslivet Möter Förorten har arrangerats i 5 år och finns idag i Stockholm, Göteborg och Linköping. Det är svenskt schacks sätt att på ett positivt sätt skapa viktiga möten och motverka segregation.

Hemsida: http://naringslivetmoterfororten.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Uppdatering: Arbetsplatsolycka på Gärstadverket8.8.2019 17:21:10 CESTPressmeddelande

Uppdatering 14 augusti Tillståndet för den person som i torsdags, den 8 augusti, skadades i samband med en fallolycka på Gärstadverket i Linköping, är fortfarande kritiskt. Det var i samband med ett underhållsarbete som en anställd till den entreprenör som Tekniska verken anlitar, föll ca 20 meter och skadade sig svårt. Polisen, Arbetsmiljöverket och Tekniska verken gör alla egna utredningar av olyckan. Uppdatering 8 augusti Vid 13 tiden idag inträffade det en arbetsplatsolycka på Gärstadverket i Linköping. Det var en fallolycka där en entreprenör till Tekniska verken föll ca 20 meter i samband med underhållsarbeten. Polis och räddningstjänst larmades. Den skadade personen fördes i ambulans till Universitets sjukhuset i Linköping. Polisen har påbörjat en utredning. Olyckan är anmäld till arbetsmiljöverket och Tekniska verken har påbörjat en intern utredning. I samband med olyckan sattes arbetet igång enligt Tekniska verkens krisrutiner. Debriefing har genomförs med både den egna person