Tekniska verken stänger återbrukshallarna tillfälligt

Tekniska verken har, tillsammans med Linköpings kommun, beslutat att tillfälligt stänga återbrukshallarna i Linköping. Återvinningscentralerna fortsätter att vara öppna precis som vanligt.

Anledningen till stängningen är regeringens beslut om ett antal nya åtgärder på grund av den fortsatta smittspridningen. Bland annat innebär de nya åtgärderna att all verksamhet som drivs av staten, regioner och kommuner och som inte är samhällsviktig omedelbart bör stängas fram till den 24 januari.

Återbrukshallarna i Linköping ligger på återvinningscentralerna Ullstämma, Malmen och Gärstad. Bemanningen av återbrukshallarna sker i samarbete mellan Linköpings kommun och Tekniska verken.

- Vi måste naturligtvis bidra till att minska smittspridningen, säger Liselott Myrbråten, chef för avfallstjänster på Tekniska verken. Det är tråkigt att behöva stänga återbrukshallarna, men det är ingen samhällsviktig verksamhet och därför omfattas dom av det nya regeringsbeslutet.

Däremot kommer återvinningscentralerna att vara öppna som vanligt eftersom de klassas som samhällsviktig verksamhet. Dock är det viktigt att undvika många besökare samtidigt och eventuell trängsel.

- Vi vill uppmana alla Linköpingsbor att undvika besök på återvinningscentralerna om det är möjligt, säger Liselott Myrbråten. Vi har vidtagit flera åtgärder för att det inte ska bli för mycket folk samtidigt under pandemin, men det bästa är naturligtvis att färre kunder kommer dit.

Viktigt att tänka på:

- Besök hellre återvinningscentralen sällan med mer avfall än ofta med lite avfall.

- Stanna hemma om du har symptom på förkylning.

- Håll avstånd till personal och andra besökare. Var rädd om dig själv och andra.

Öppettider för återvinningscentralerna:

Regeringens riktlinjer gäller fram till den 24 januari.

Liselott Myrbråten, affärsområdeschef, Avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping

liselott.myrbraten@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se