Tekniska verken tillverkar desinfektionsmedel

Tekniska verken i Linköping har börjat tillverka desinfektionsmedel till rengöring av ytor i framförallt den egna verksamheten, men också till andra som är i behov av det. Just nu levereras desinfektionsmedel till Vadstena kommun och ett vårdboende i Linköping.

Bild: Marcus Mattson, affärsenhetschef på Gärstadverket, framför maskinen som nu tillverkar desinfektionsmedel.

I Tekniska verkens produktionsanläggningar på Kraftvärmeverket och Gärstaverket finns två maskiner som tillverkar miljövänligt rengöringsmedel till golvvård i anläggningarna. De maskinerna har nu ställts om för att också producera desinfektionsmedel. Desinfektionsmedlet används framförallt till rengöring av ytor i gemensamma utrymmen i Tekniska verkens lokaler i Linköping, Katrineholm och MSE (Mjölby-Svartådalen Energi) i Mjölby. Det kan handla om bilar, matplatser, toaletter, konferensrum, stolar och handtag.

- Att ställa om maskinerna till att producera desinfektionsmedel var en idé från anställda inom organisationen, som visade sig fungera utmärkt. Även om vår produktion är mycket begränsad så kan vi ändå leverera en liten del till andra verksamheter som är i stort behov av det. Vadstena kommun hjälper vi just nu, och även ett vårdboende i Linköping. När omständigheterna är som de är i coronatider så känns det bra att vi ändå kan bidra med något, om än i liten skala, säger Michael Fahlström, affärsområdeschef för Bränslebaserad energi på Tekniska verken i Linköping.

Michael Fahlström, affärsområdeschef Bränslebaserad energi, Tekniska verken i Linköping
Michael.Fahlstrom@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se