Tekniska verkens arbete under coronapandemin - samhällskritiska leveranser säkrade och fortsatta investeringar

För att säkra leveranser av samhällskritiska tjänster dygnet runt har Tekniska verken i Linköping vidtagit en rad försiktighetsåtgärder för att förhindra smittspridning av coronaviruset. Viktigt är också att fortsätta investera och driva arbetet att bygga världens mest resurseffektiva region, som planerat.

- Viktigast är och har hela tiden varit de anställdas hälsa, inte minst för att kunna trygga leveranser av vatten, el, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, biogas och sophämtning till alla kunder. Vi har framförallt fokuserat på nyckelpersoner som jobbar på driftcentralen för eldistribution och i kontrollrummen vid kraftvärmeverken och vattenverken, där vi har hittat lösningar för de olika arbetslagen. Det kan handla om att äta vid olika bord, använda olika toaletter, vara noga med att sprita av allmänna utrymmen som konferensrum, bilar, kök, toaletter och så vidare, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken i Linköping.

Tekniska verken avstannar inte i arbetet att bygga resurseffektivt, utan fortsätter att investera i en hållbar framtid som planerat.

Det är viktigt för samhället att inte allt stannar av, så vi vill förstås fortsätta med det vi har påbörjat när det gäller satsningar, investeringar och projekt som exempelvis ska säkra en hållbar, tillförlitlig energiförsörjning i framtiden. Vi vill ta vårt ansvar när det handlar om att skapa arbetstillfällen och kontinuitet för våra entreprenörer, samarbetspartners och leverantörer. Det är extra viktigt nu när coronapandemin förmodligen ger långtgående ekonomiska effekter, såväl i vår region som i världen. Tekniska verken följer förstås hela tiden utvecklingen, och vi uppdaterar löpande rutiner för att hålla medarbetare friska så vi kan fortsätta erbjuda alla kunder bra service och leveranssäkerhet, säger Charlotta Sund.

Mer utförlig beskrivning av hur Tekniska verken i Linköping jobbar under coronapandemin finns här

Charlotta Sund, koncernchef och vd för Tekniska verken i Linköping, 013-30 86 50
charlotta.sund@tekniskaverken.se

Michael Fahlström, affärsområdeschef Bränslebaserad Energi, 013-20 90 42
michael.fahlstrom@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu driftsätts Sveriges största solcellspark i Linköping9.7.2020 15:40:00 CESTPressmeddelande

Första panelerna sattes upp i mitten av maj och trots förseningar, som en effekt av coronapandemin, kan nu Sveriges hittills största solcellspark börja producera el. En solig sommardag beräknas den ge el motsvarande årliga hushållselen hos 18 villor eller 36 lägenheter. Solcellsparken är en gemensam satsning för en mer hållbar energiförsörjning i Sverige från Alight, Infranode, Tekniska verken i Linköping och Swedbank.