Tekniska verkens ljusdesigners är med och skapar årets Vinterljus

I årets Vinterljus har fem installationer designats av Tekniska verkens ljusdesigners. Det handlar om fyra fasta och ett temporärt ljuskonstverk utifrån temat ”Elementen”.

I år är Vinterljus koncentrerat kring Stångån och leder bland annat förbi Tekniska verkens huvudkontor. Förhoppningen är att den valda slingan ska få fler att upptäcka den nyligen upprustade Nykvarnsholmen.

2020 års Vinterljus består av tretton installationer och Tekniska verkens ljusdesigners Robin Hedman och Niklas Jurander har varit med och skapat fem av dem, varav fyra blir permanenta och kommer att finnas kvar även efter Vinterljus. Tekniska verkens tillfälliga ljusinstallation som har fått namnet Elementärt, belyser Tekniska verkens huvudkontor på ett lite annorlunda sätt.

- När slingan för årets Vinterljus går precis utanför vårt huvudkontor, så kändes det naturlig att låta byggnaden vara med på ett hörn. Vi ser det som en liten ljusklapp till Linköpingsborna. Vi bygger ju världens mest resurseffektiva region tillsammans med alla som bor här, så självklart är installationen resurseffektiv. Vi har använt oss av befintlig belysning i huset, men på ett nytt sätt kan man säga. Men de som går förbi huset kommer att lägga märke till belysningen. Även Matverkstan, som ligger i en tegelbyggnad precis framför huvudbyggnaden mot vattnet, kommer att belysas, säger Christian Andersson, produktägare för Belysning på Tekniska verken.

Robin Hedman som är ljusdesigner på Tekniska verken tycker att utmaningen i de permanenta installationerna har varit att få till en trygghetsskapande miljö som samtidigt ska överraska och vara en del i årets Vinterljustema.
- Just nu håller vi med på den sista ljusprogrammeringen av Tullbron, med hjälp av ljus binder vi ihop de två landsidorna och illustrerar en ständig kamp mellan de fyra elementen för att uppnå olika uttryck av balans, säger Robin.

Installationerna som Tekniska verken i år jobbat med är:
- Ledtråden, Gumpekullabron.
- I skuggan av natten, Tullbron.
- När ljuset flyttar in, Hamnparken.
- Rymd, Stångebrofältet vid Gumpekullabron, framtagen i samverkan med Projektgruppen för Vinterljus.
- Elementärt, Tekniska verkens kontor.

Utöver de fasta och tillfälliga installationerna som ingår i Vinterljus, kommer det även att installeras ny stolpbelysning på gång- och cykelvägen vid Tekniska verkens huvudkontor utmed ån. Dessutom installeras ny dekorationsbelysning mot vattenfallet utanför Matverkstan.

Robin Hedman deltar under pressvisningen på Nykvarnsholmen i morgon torsdag 10 december kl 15.30.
Observera att det bara kan vara åtta personer på plats under pressvisningen och att det därför är viktigt att anmäla deltagande till fredrik.kliman@linkoping.se senast idag onsdag 9 december.

Här finns kommunens pressinbjudan

Vinterljus pågår mellan 13 december och 3 januari, och är ett samarbete mellan Linköpings kommun, Tekniska verken och Visit Linköping & Co.

Robin Hedman, ljusdesigner, Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 38
robin.hedman@tekniskaverken.se

Christian Andersson, produktägare Belysning, Tekniska verken i Linköping, 013-20 83 31
christian.andersson@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se