Tekniska verkens nätbolag byter vd

Lovisa Fricot Norén avslutar på egen begäran sitt uppdrag som vd för Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB. Hon har innehaft vd-posten sedan september 2015. Lovisa Fricot Norén avgår den 31 mars 2021 då nya uppdrag utanför Tekniska verken-koncernen väntar.

Rekrytering av en ny vd har inletts. Peter Ols, affärsenhetschef och vice vd för nätbolagen, går in som tillförordnad vd framtill dess att en ny vd har utsetts.

- Det är tråkigt att Lovisa Fricot Norén har valt att lämna Tekniska verken. Hon har gjort mycket för att utveckla och säkerställa elnätet både i Linköping och Katrineholm. Jag vill passa på att tacka henne för det stora engagemang hon visat och det professionella arbetet hon gjort under sina år som vd och affärsområdeschef för Nät. Och jag önskar henne stort lycka till i framtiden, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken i Linköping.

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping
Charlotta.sund@tekniskaverken.se

Fakta
Tekniska verken ansvarar för att 90 000 kunder får tillgång till den el de köpt av sina leverantörer. I större delen av Linköpings kommun och i delar av Mjölby kommun är det Tekniska verken Linköping Nät AB som äger och driver elnätet. I större delen av Katrineholms kommun och i delar av Vingåkers kommun är det Tekniska verken Katrineholm Nät AB som ansvarar för elnätet.

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tack till alla som tvättar bilen i en biltvätt!22.4.2021 09:22:55 CEST | Pressmeddelande

Nu börjar säsongen då många tvättar bort vintersmutsen från bilen. Tekniska verken vill hylla alla som tvättar sin bil på rätt sätt – alltså åker till en biltvätt eller gör det själv-hall, istället för hemma på uppfarten. Den stora och viktiga skillnaden är att det smutsiga vattnet i en biltvätt renas innan det går tillbaka ut i naturen. Vattnet från en tvätt hemma på uppfarten rinner orenat, via dagvattenledningarna, rakt ut i närmaste dike och förorenar vattnet i våra sjöar och miljön.