Tele2 och IT&Telekomföretagen stärker branschen

Från och med den 1 januari 2019 är Tele2 Sverige AB medlem i IT&Telekomföretagen.

Fr vänster: Karin Svensson, HR-chef, Tele2 (foto Tele2) & Anne-Marie Fransson, Förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen (foto Almega)

Tele2s medlemskap innebär att IT&Telekomföretagens position som arbetsgivar- och branschorganisation stärks, samtidigt som Tele2 får större möjlighet att vara med att påverka förutsättningarna för branschen.

- Vi välkomnar att Tele2 tar steget och blir medlemmar hos oss på IT&Telekomföretagen. Det är inte bara bra för Tele2 och för oss, utan även för hela telekombranschen. Nu kan vi i vårt viktiga och framgångsrika påverkansarbete säga att vi representerar hela telekomsektorn. Det kommer märkas i vårt fortsatta arbete för att stärka branschen när det gäller allt från kompetensförsörjning till regelförenkling för företag, säger Anne-Marie Fransson tf förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen.

- Vi är en ledande leverantör av integrerad uppkoppling för alla delar av våra kunders liv - från rikstäckande mobiltelefoni till TV och blixtsnabbt bredband i hemmet. Genom Almega kan vi vara med och påverka viktiga frågor som rör vår bransch, såsom kollektivavtal, reglering och frågor kring opinionsbildning. Medlemskapet utgör dessutom en arena för kunskaps- och erfarenhetsutbyte, säger Karin Svensson, HR-chef på Tele2.

Medlemskapet innebär för Tele2 att de tecknar IT&Telekomföretagens kollektivavtal. Tele2 får därmed ta del av Almegas hela arbetsgivarservice med experter inom t ex arbetsrätt, arbetsmiljö och lönebildning.

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.