Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.

-       Vi kände att det behövdes en rolig motivation för att få igång alla kollegor som annars bara sitter stilla hemma framför datorn, berättar Anita Bergman på Telia Idrotts- och Fritidsförbund. Korpens Challenge-plattform är väldigt smidig och gör att vi kan utmana varandra och sporra till mer motion.

Alla typer av fysisk aktivitet räknas och varje deltagare klickar i sina prestationer i appen, som är utvecklad och framtagen av Korpens e-hälsopartner Challengize. Lagen utmanar varandra och efter sex veckor finns det en topplista där varje lag och deltagare kan summera sin prestation. Dessutom finns det möjlighet att lägga upp bilder, kommentarer och likes under motionsresans gång.

-       Jag tror att det här kommer att peppa igång oss, säger Jürgen von Rosen på TIF. Det blir ett helt annat socialt engagemang jämfört med alla de videokonferenser vi har under hemmajobbandet.

Korpen har goda erfarenheter av hur den här typen av digitala hälsoutmaningar får fart på människor som längtar efter lättillgängliga motionsformer.

-       Det händer nåt med oss när vi gör saker tillsammans i lag, konstaterar Kajsa Sellidj som är projektledare på Korpen. Tävlingsinstinkten väcks till liv, lagkänslan spirar och dessutom mår man så mycket bättre av all den motion man presterat.

Anita Bergman, Telia Idrotts- och Fritidsförbund:
070 535 30 13, anita.bergman@teliacompany.com

Jürgen von Rosen, Telia Idrotts- och Fritidsförbund:
070 561 22 10, jurgen.v.rosen@teliacompany.com

Kajsa Sellidj, Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet:
070-587 49 19, kajsa.sellidj@korpen.se

Visst är det betydligt roligare att sporta och motionera när du gör det tillsammans med andra? Här hos oss i Korpen finns det mängder med sätt att engagera och aktivera sig. Vår historia sträcker sig mer än 75 år tillbaka i tiden och idag är vi ett rikstäckande, modernt motionsidrottsförbund som kan erbjuda runt 100 olika typer av motionsaktiviteter.

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CESTPressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.