Telia Sveriges mest hbtqi-vänliga arbetsplats 2020

Trots stora framsteg känner många hbtqi-personer oro för att deras sexuella läggning ska ha negativa konsekvenser på karriären. Telia är ett företag som tydligt tagit ton i frågan, bland annat genom att anordna en digital Pride – även i länder där hbtqi-personers rättigheter är ifrågasatta. För det vinner Telia Unionens hbtqi-pris år 2020.
Telias mångfaldschef Clara Bodin. Foto: Peter Knutsson

– Unionen vill lyfta fram goda exempel och sprida kunskap för att fler ska få tillgång till arbetsplatser där det är en självklarhet att alla kan vara sig själva på jobbet, säger Marina Åman, andre vice ordförande Unionen.

Unionens hbtqi-pris ges varje år till en arbetsgivare som på ett föredömligt sätt arbetar för en inkluderande arbetsplats oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck.

Årets vinnare Telia har sedan flera år tillbaka uppmanat anställda i alla länder att delta i Pride-festivaler. Och när det tidigare i år stod klart att sommarens Pride-parader skulle ställas in, skapade Telia ett eget digitalt event med talare från olika länder. Detta sändes även i länder som Estland, Litauen och Ryssland – länder där hbtqi-personers rättigheter fortfarande ifrågasätts eller till och med försämras.

– Det är verkligen roligt och en stor ära att få Unionens hbtqi-pris. Eftersom nomineringen kommer från våra egna anställda så är det ett bevis på att man upplever att på Telia kan man ta med hela sig själv till jobbet och känna sig fri som människa, säger Telias mångfaldschef Clara Bodin.

– Att stå upp för hbtqi-personers rättigheter är viktigare än någonsin, och att stora företag tar ställning i denna fråga gör skillnad för såväl anställda som i samhällsdebatten. Det är glädjande att få dela ut årets pris till Telia, säger Marina Åman.

Juryns motivering

Telia tilldelas Unionens hbtqi-pris år 2020 för sitt outsinliga engagemang för en inkluderande arbetsplats där alla medarbetare kan vara sig själva. I en tid då hbtqi-personers rättigheter starkt hotas på vissa håll i Europa står Telia upp för sina medarbetares rätt att bestämma över sina kroppar, sin identitet och att älska den de vill, i samhällen där hot och brist på respekt fortfarande förekommer.

Prisutdelning

Priset delas ut vid Unionen Stockholms digitala medlemsevent. Tisdag 24 november kl. 18-19. Prisutdelningen kan ses här: https://www.unionen.se/live-om-karriar

Intervjuer och mer information

Johanna Gréen, pressekreterare, 072-469 05 91, johanna.green@unionen.se eller Telias pressavdelning, 0771-77 58 30.

Telias tips för en mer regnbågsfärgad organisation

• Tydlighet från högsta ledningen är A och O.
  • Lyssna på hbtqi-anställda. Vad behövs för att företaget ska bli mer regnbågsfärgat?
  • Syna normer och notera små saker, som att man inte ska behöva ange kön när man söker jobb vid anställning.

Tel:08-504 151 00

Telias mångfaldschef Clara Bodin. Foto: Peter Knutsson

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.