Tempo-SM öppnar den svenska cykelsäsongen

Delar av Sverigeeliten i cykel med Lisa Nordén och Emilia Fahlin på damsidan och Tobias Ludvigsson på herrsidan, samt en rekordstor juniorklass är anmälda till SM i landsvägstempo den 25-26 juli i Lekeryd, Jönköping.

Lisa Nordén är trefaldig svensk mästarinna i landsvägstempo.

SM i landsvägstempo är det första mästerskapet som genomförs Coronasommaren 2020 och det har krävts långa samtal med myndigheter för att hitta lösningar utifrån rådande restriktioner, berättar Alexander Wetterhall, assisterande förbundskapten för landsvägscykel och projektledare för Tempo SM.

- Att öppna den svenska cykelsäsongen känns väldigt kul även om det blir lite speciellt inramat. Att tvingas göra justeringar i det ursprungliga upplägget har varit en utmaning, men ett måste under detta minst sagt speciella år. Vi får ändå igenom en bra tävling för alla klasser, utom riskgruppen +70 år - utan att behöva göra selektioner eller prioriteringar mer än att vi har fått skära i distanserna, säger han.

Tempobanan är den samma som förra året där elit och junior kör två varv på den 16 kilometer långa banan - övriga kör ett. Max 50 deltagare får befinna sig på banan samtidigt och efter målgång uppmanas deltagarna att lämna tävlingen. Ingen prisutdelning kommer därför ske på plats. Publik är inte heller välkommen och eventuella medföljande ombeds hålla sig borta från tävlingsområdet.

- Det som är viktigt nu är att folk håller restriktionerna och respekterar sina starttider men ändå kommer i tid så man hinner göra inmätningar. Vi vill inte locka mer folk än de som ska tävla, vilket såklart känns helt omvänt. Men man måste vara ödmjuk inför det. Detta är ett väldigt speciellt år, säger Alexander Wetterhall.

FAKTA SM landsvägstempo 2020

SM Tempo arrangeras av Svenska Cykelförbundet och CKU6 helgen den 25-26 juli 2020.

317 cyklister är anmälda till årets tempomästerskap

Lisa Nordén, OS-medaljör i Triathlon och trefaldig SM-mästarinna i landsvägstempo deltar för fjärde gången.

Det gör även de regerande mästaren Tobias Ludvigsson som även han tagit tre raka guld i landsvägstempo. Tobias Ludvigsson är hemmahörande i Huskvarna tillhör det franska laget Groupama med meriter från Tour de France, Vuelta de España och Giro d'Italia.

Emilia Fahlin var klar för OS i Tokyo 2020. Hennes fjärdeplats på VM samt titlar som svensk mästarinna på både linje och tempo, gör Emila till Sveriges vassaste damcyklist just nu.

Håll även koll på:

Julia Borgström, tidigare juniormästare på tempo som kom med i SOK:s underliggande talangprogram till ”Topp och Talang” nämligen ”Talang 2022”. Kör för det holländska dam U23 laget NXTG Racing. Kan bli kul att se vad hon kan göra mot Lisa Nordén.

Edvin Lovidius vann junior redan förra året som förstaårs så han är någon att kolla närmare på ihop med Jonathan Ahlsson som kört mycket bra på den virtuella plattformen Zwift när tävlingarna varit stängda.

Även MTB-cyklister som Oscar Lind testar på tempodisiplinen vilket kan vara nämnvärt.

För tider och deltagarelistor. KLICKA HÄR

Läs mer om vad som gäller vid cykel under corona HÄR

Kontakt för intervjuer och frågor:

Assisterande Förbundskapten landsväg/Projektledare SM tempo
+46 (0)703289405
alexander.wetterhall@scf.se

Assisterande Förbundskapten landsväg/Projektledare SM tempo
+46 (0)703289405
alexander.wetterhall@scf.se

Lisa Nordén är trefaldig svensk mästarinna i landsvägstempo.
Huskvarnabördige Tobias Ludvigsson är med och försvarar mästartiteln i Lekeryd nästa helg.
Emila Fahlin, Sveriges bästa linjecyklist, kör SM.