Tenjaku Whisky – Den japanska lärkan har landat i Sverige

Den åttonde april lanseras Tenjaku Blended Whisky från Japan på Systembolaget. Precis som den lilla fågelns klara, utsökta sång, har Tenjaku en behagligt ren och mild smak. Här har man noggrant valt ut de bästa sorterna att blendas av den prisbelönta Masterblendern Kenji Watanabe för att skapa den distinkta whiskyn känd som Tenjaku.

Tenjaku är härstammar från staden Fuefuki som ligger i den östra delen av Kofu i Yamanashi området. Detta bördiga landskap, omgivet av höga toppar, med Chichibu-bergen som stiger i norr och Misaka-området i söder, är känt som Japans största persika- och druvproducerande region. Här har man utsikt mot Mt. Fuji och är en plats välsignad med gränslös natur med gröna skogar, varma källor och kristallklara strömmar. Där har även den japanska lärkan har sin hemvist. Man har valt tecknet för lärkan på etiketten för att precis som den lilla fågelns klara sång är Tenjaku lika ren och utsökt i smaken.

Bergskedjans vatten skapar perfekt förutsättningar
Vatten kan sägas vara "själen" i whisky. Fuefuki ligger ovanpå ett alluvialt fläktsystem i vilket det utmärkta naturliga vattnet från Misaka bergskedjan strömmar. 250 meter under ytan sipprar rent underjordiskt vatten som filtreras genom porös vulkanisk sten, detta är perfekt för utspädning när man skapar blended whisky. Mineralinnehållet i vattnet skapar en whisky som är jämn och lätt att dricka och som ger en välbalanserad smak.

I detta natursköna landskap arbetar Tenjakus Master Blender Kenji Watanabe som gjort sig ett namn som en av de stora japanska whisky- och vinmakarna. Han har i mer än 30 år jobbat enligt sin filosofi att aldrig förlora fokus- ”var generös med tiden för ditt hantverk”.

Fakta: Tenjaku Whisky
Doften har en svagt rökig accent med aningen söt arom av päron och torkad frukt. Första intrycket är aningen sträv men med fräsch rundör och milt avslut där fat och sötma går samman.

Land: Japan | Producent: Minami Alps Ltd | Blended Japansk Whisky | Vol: 70cl | Alk: 40% | Art.nr: 81763 | Pris: 329kr | Sortiment: Beställning

För mer information, vänligen kontakta;
Rickard Edman, produktchef på Spring Wine & Spirits, rickard.edman@springwine.se

Rickard Edman, Produktchef på Spring Wine & Spirits, rickard.edman@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB (tidigare Spendrups Vin), importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 34 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Apothic, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, Whyte & Mackay och Plantation Rum.