Tenniseliten får grönt ljus i Sommartouren – prispengarna dubblas

Glädjebesked för Sveriges bästa tennisdamer- och herrar – den 17 juni återupptas tävlandet. Närmare en miljon kronor i prispengar står på spel i Sommartouren.

Beslutet att genomföra årets tour kommer efter att Folkhälsomyndigheten gett klartecken för resor i samband med yrkesutövande inom idrott på elitnivå från och med 14 juni.

Fler tävlingar kan tillkomma till Sommartouren som just nu består av 13 tävlingar, med startskott den 17 juni i Ystad. Tävlingarna delas in i två kategorier: A-tävlingar och SM-serie. Den dam- och herrspelare som samlar flest poäng i SM-serien blir svensk mästare.

Svenska Tennisförbundet har beslutat att matcha alla tävlingsarrangörers prispengar vilket fördubblar den totala potten i touren.

– Det är mycket glädjande att vi kan återuppta tävlandet igen, framför allt för våra bästa spelare som får en efterlängtad nystart på säsongen. Sommartouren utgör årligen ett viktigt tävlingsutbud för de svenska elitspelarna och under rådande omständigheter blir sommarens upplaga ännu mer värdefull. I och med att det internationella tävlandet fortfarande står på paus är det bäddat för startfält av högsta nationella klass, säger Henrik Odervall, tävlingsansvarig på Svenska Tennisförbundet.

Arrangemangen anpassas efter gällande råd och riktlinjer för att minska smittspridningen. Bland annat begränsas startfälten i huvudtävlingar och kval för att uppfylla kravet om yrkesmässigt utövande.

Föreskrifter för all tävlingsverksamhet i svensk tennis med anledning av coronapandemin kommer att presenteras inom kort.

Svenska Tennisförbundet (SvTF) har drygt 111 000 medlemmar och cirka 400 anslutna tennisklubbar. SvTF ingår tillsammans med 71 andra spe­cialidrottsförbund i Riksidrottsförbundet och ska gemensamt verka för att flytta fram idrottens positioner och få fler intresserade och engage­rade.

Efter Davis Cup-succén – de ställs Sverige mot i världsfinalen12.3.2020 18:27:00 CETPressmeddelande

Fjolårsfinalisten Kanada och Kazakstan. Det blir Sveriges motståndare i Davis Cup-slutspelet senare i höst. ”Ingen omöjlighet att ta sig vidare från gruppen”, säger Robin Söderling, svensk Davis Cup-kapten. Den gångna helgens kvalmöte hemma i Kungl. Tennishallen innebar av svensk tennis största framgångar de senaste åren. Sveriges herrlandslag, lett av nya kaptenen Robin Söderling, besegrade Chile med 3–1 och blev därmed klart för Davis Cup Finals i Madrid där världens 18 bästa nationer gör upp om världsmästartiteln 23-29 november. På torsdagens lottning delas de 18 länderna upp i sex grupper. Sverige, rankat som nummer 14 i världen, lottades mot fjolårsfinalisten Kanada (6) och Kazakstan (12). De sex gruppvinnarna, tillsammans med de två bästa tvåorna, går vidare till kvartsfinal. – Det är ingen omöjlighet att ta sig vidare från gruppen även om det blir en tuff uppgift. En rimlig målsättning är att vinna en match och komma tvåa i gruppen. Vi hoppas på det bästa, säger Davis Cup-kapten

Svensk Davis Cup-succé – klart för världsfinalen7.3.2020 19:39:00 CETPressmeddelande

Sveriges tennisherrar är klart för världsfinalen i Davis Cup by Rakuten. Slutspelsbiljetten säkrades genom 3–1-seger i kvalmötet med Chile inför hemmapubliken i Kungl. Tennishallen. "Nu är vi tillbaka där vi hör hemma", säger DC-kapten Robin Söderling. Ställningen var 1–1 efter den första speldagen sedan båda lagens ettor, Mikael Ymer och Alejandro Tabilo, vunnit respektive singelmatcher. I lördagens viktiga dubbelmatch kopplade hemmanationen greppet genom Markus Eriksson och Robert Lindstedt, som besegrade Marcelo Tomas Barrios Vera och Alejandro Tabilo i raka set (6–4, 6–4). För femte gången i sin Davis Cup-karriär fick Mikael Ymer avgöra en landskamp för Sverige. Men segern satt långt inne. Trots underläge 4–6, 4–5 och matchboll emot sig fick 67-rankade Ymer till slut slå in matchbollen inför 2400 åskådare i hemmapubliken. – Jag lyckades kämpa med det jag hade, trots att jag inte spelade på topp. Jag gav aldrig upp. Vilken stämning, den bästa vi någonsin haft i Davis Cup. Det här är