Tenniseliten får grönt ljus i Sommartouren – prispengarna dubblas

Glädjebesked för Sveriges bästa tennisdamer- och herrar – den 17 juni återupptas tävlandet. Närmare en miljon kronor i prispengar står på spel i Sommartouren.

Beslutet att genomföra årets tour kommer efter att Folkhälsomyndigheten gett klartecken för resor i samband med yrkesutövande inom idrott på elitnivå från och med 14 juni.

Fler tävlingar kan tillkomma till Sommartouren som just nu består av 13 tävlingar, med startskott den 17 juni i Ystad. Tävlingarna delas in i två kategorier: A-tävlingar och SM-serie. Den dam- och herrspelare som samlar flest poäng i SM-serien blir svensk mästare.

Svenska Tennisförbundet har beslutat att matcha alla tävlingsarrangörers prispengar vilket fördubblar den totala potten i touren.

– Det är mycket glädjande att vi kan återuppta tävlandet igen, framför allt för våra bästa spelare som får en efterlängtad nystart på säsongen. Sommartouren utgör årligen ett viktigt tävlingsutbud för de svenska elitspelarna och under rådande omständigheter blir sommarens upplaga ännu mer värdefull. I och med att det internationella tävlandet fortfarande står på paus är det bäddat för startfält av högsta nationella klass, säger Henrik Odervall, tävlingsansvarig på Svenska Tennisförbundet.

Arrangemangen anpassas efter gällande råd och riktlinjer för att minska smittspridningen. Bland annat begränsas startfälten i huvudtävlingar och kval för att uppfylla kravet om yrkesmässigt utövande.

Föreskrifter för all tävlingsverksamhet i svensk tennis med anledning av coronapandemin kommer att presenteras inom kort.

Svenska Tennisförbundet (SvTF) har drygt 111 000 medlemmar och cirka 400 anslutna tennisklubbar. SvTF ingår tillsammans med 71 andra spe­cialidrottsförbund i Riksidrottsförbundet och ska gemensamt verka för att flytta fram idrottens positioner och få fler intresserade och engage­rade.