Tennismanifestation över hela landet

På lördagen den 22 augusti arrangerar 88 tennisklubbar i hela Sverige Tennisens dag.

För första gången arrangerar Svenska Tennisförbundet och de sju regionerna runt om i landet Tennisens dag.

"Totalt 88 klubbar har valt att vara med redan första året, vilket är helt fantastiskt. Engagemanget är så stort och vi hoppas att fler upptäcker tennissporten på det här viset", säger projektledaren Ola Mårtensson på Svenska Tennisförbundet.

På Tennisens dag får besökarna prova på världens roligaste idrott och lära sig grunderna på ett enkelt och roligt sätt och på varje plats erbjuds flera aktiviteter och roliga tävlingar – och såklart fika och grillning för att mätta hungriga magar.
Med anledning av coronaviruset genomförs Tennisens dag utifrån de råd och riktlinjer som gäller vid tidpunkten för arrangemanget.

Tennisens dag pågår klockan 14.00-16.00 på lördagen. Se hela listan över deltagande klubbar på http://tennis.se/tennisensdag

Kontakt:
Ola Mårtensson
Barn- och Ungdomsansvarig
Telefon: 010-444 04 10 eller 0709-242363
E-post: ola.martensson@tennis.se

Foto: Svenska Tennisförbundet

Svenska Tennisförbundet (SvTF) har drygt 111 000 medlemmar och cirka 400 anslutna tennisklubbar. SvTF ingår tillsammans med 71 andra spe­cialidrottsförbund i Riksidrottsförbundet och ska gemensamt verka för att flytta fram idrottens positioner och få fler intresserade och engage­rade.

Efter Davis Cup-succén – de ställs Sverige mot i världsfinalen12.3.2020 18:27:00 CETPressmeddelande

Fjolårsfinalisten Kanada och Kazakstan. Det blir Sveriges motståndare i Davis Cup-slutspelet senare i höst. ”Ingen omöjlighet att ta sig vidare från gruppen”, säger Robin Söderling, svensk Davis Cup-kapten. Den gångna helgens kvalmöte hemma i Kungl. Tennishallen innebar av svensk tennis största framgångar de senaste åren. Sveriges herrlandslag, lett av nya kaptenen Robin Söderling, besegrade Chile med 3–1 och blev därmed klart för Davis Cup Finals i Madrid där världens 18 bästa nationer gör upp om världsmästartiteln 23-29 november. På torsdagens lottning delas de 18 länderna upp i sex grupper. Sverige, rankat som nummer 14 i världen, lottades mot fjolårsfinalisten Kanada (6) och Kazakstan (12). De sex gruppvinnarna, tillsammans med de två bästa tvåorna, går vidare till kvartsfinal. – Det är ingen omöjlighet att ta sig vidare från gruppen även om det blir en tuff uppgift. En rimlig målsättning är att vinna en match och komma tvåa i gruppen. Vi hoppas på det bästa, säger Davis Cup-kapten

Svensk Davis Cup-succé – klart för världsfinalen7.3.2020 19:39:00 CETPressmeddelande

Sveriges tennisherrar är klart för världsfinalen i Davis Cup by Rakuten. Slutspelsbiljetten säkrades genom 3–1-seger i kvalmötet med Chile inför hemmapubliken i Kungl. Tennishallen. "Nu är vi tillbaka där vi hör hemma", säger DC-kapten Robin Söderling. Ställningen var 1–1 efter den första speldagen sedan båda lagens ettor, Mikael Ymer och Alejandro Tabilo, vunnit respektive singelmatcher. I lördagens viktiga dubbelmatch kopplade hemmanationen greppet genom Markus Eriksson och Robert Lindstedt, som besegrade Marcelo Tomas Barrios Vera och Alejandro Tabilo i raka set (6–4, 6–4). För femte gången i sin Davis Cup-karriär fick Mikael Ymer avgöra en landskamp för Sverige. Men segern satt långt inne. Trots underläge 4–6, 4–5 och matchboll emot sig fick 67-rankade Ymer till slut slå in matchbollen inför 2400 åskådare i hemmapubliken. – Jag lyckades kämpa med det jag hade, trots att jag inte spelade på topp. Jag gav aldrig upp. Vilken stämning, den bästa vi någonsin haft i Davis Cup. Det här är