TePe satsar på förnybart i Malmös största solcellsanläggning från E.ON

TePe Munhygienprodukter AB har tecknat avtal med E.ON om en rekordstor solcellsanläggning i Malmö. På en takyta om cirka 2600 m2 på en av TePes fabriksbyggnader i Fosieby Industriområde installeras solpaneler med en total effekt på 244 kW och beräknad produktion om ca 220 000 kWh/år. Anläggningen blir den största i Malmö.

Installation av solceller från E.ON

I E.ONs elnät i Skåne var Malmö den stad som under 2016 producerade mest solenergi – 2 650 000 kWh. Tendensen för de solcellsanläggningar som ansluts till E.ONs nät är att de blir allt större. Joakim Adgård är försäljningschef på E.ON:

- TePe är ett företag som representerar både Malmö och framtidens innovation, därför är det glädjande att vi får samarbeta i stadens största förnybara solcellsaffär. Den är helt i linje med E.ONs kundlöfte om 100 % förnybart och återvunnet senast 2025.

Joel Eklund är vd på TePe:

- TePe vill vara drivande i en långsiktigt hållbar utveckling. Vi köper redan idag enbart el från förnybara källor och investeringen i solceller ger oss nu dessutom möjlighet att producera en del av vårt energibehov själva i direkt anslutning till vår produktion. Det innebär att Sveriges mest sålda tandborste under gynnsamma väderförhållanden kommer att kunna produceras helt på solenergi.

Solceller bidrar till en hållbar energiutveckling och även om inte solen skiner hela tiden så kan solenergi tas omhand. På en molnig eller regnig dag generar solljuset viss energi som solcellerna kan ta tillvara. Företag som vill vara klimatsmarta och ta steg mot att bli mer oberoende i sin energiförsörjning kan dra fördelar av att installera solceller.

För mer information, kontakta:

Hanna Sjöström, Marketing Director TePe Munhygienprodukter AB
Mob +46 (0)760 10 71 16
hanna.sjostrom@tepe.com

Installation av solceller från E.ON

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.