Terräng-SM i Friidrottskanalen i helgen

Årets sista SM i friidrott står för dörren. Terräng-SM avgörs i Vällingby lördag-söndag, och lockar tunga namn. Stjärnor som Emil Millán de la Oliva, Meraf Bahta och Sarah Lahti finns med i startlistorna. – Det är fantastiska startfält, säger landslagsledaren Lorenzo Nesi.

Ja, trots ett väldigt struligt idrottsår lyckas Svensk Friidrott, tack vare ett fantastiskt jobb ute i föreningslivet, genomföra ytterligare ett SM. Lördag-söndag väntar terräng-SM, arrangerat av Hässelby SK, i Vällingby i Stockholm.

– Det känns oerhört kul att vi lyckas hålla ett SM i terränglöpning, precis som att vi lyckats genomföra i princip alla andra SM detta underliga år. Vi är nog ganska ensamma i världen om det, säger Lorenzo Nesi, landslagsledare för terräng och landsväg – och kommentator för Friidrottskanalens sändning i helgen.

Och det märks att SM-tävlingar blir extra heta i år. Startfälten på maraton, halvmaraton och 10 km har varit de bästa på många år – kanske någonsin. Och terräng-SM är inget undantag.

”Fantastiska startfält”

I startlistorna finns på damsidan löpare som Sarah Lahti (som rapporteras vara i fin form, trots inställda VM Halvmaraton förra helgen), Meraf Bahta, Sara Christiansson, Samrawit Mengsteab med flera. På herrsidan Napoleon Solomon, Emil Millán de la Oliva, Samuel Tsegay och Samuel Russom. Det blir stenhårda kamper om medaljerna.

– Det är fantastiska startfält. Jag får det till 21 killar under 30 minuter på milen i år. Vi har aldrig haft en sådan bredd tidigare. En kamp att se fram emot extra är Emil Millán de la Oliva mot Samuel gånger 2. De har bara möts alla tre en gång, på 10 000m under friidrotts-SM. Det blir oerhört spännande, det är en mellandistans som passar alla tre, säger Nesi.

Friidrottskanalen sänder båda dagarna

Friidrottskanalen sänder live från båda tävlingsdagarna. Sändningen inleds 08:55 på lördag och söndag, och avslutas runt 17:00 respektive 15:00. Huvudkameran, som sköts av Josef Åberg, kommer följa täten med hjälp av fyrhjuling. Totalt produceras mästerskapet med tre kameror.

Startlistor
Tidsprogram