Terränglopp ska konkurrera med Göteborgsvarvet

På söndag arrangeras trailloppet Icebug Backyard Trail i Jonsered, och med över 1 200 löpare på startlinjen är det därmed Göteborgs största traillopp. Nu vill arrangörerna ta nästa steg – genom att utmana självaste Göteborgsvarvet.

Icebug Backyard trail arrangerades för första gången 2017 Icebug Backyard Trail arrangerades för första gången 2017. Jonseredsföretaget Icebug, som till vardags tillverkar skor för vandring och löpning, ville visa hur fin naturen är i Jonsereds skogar och bestämde sig för att göra det genom ett motionslopp.

– Vår utgångspunkt är egentligen ganska enkel: vår skog är för fin för att vi inte ska dela med oss av den. Vi som jobbar på Icebug är i skogen varje dag och på Icebug Backyard Trail har vi tagit våra favoritstigar och slagit ihop dem till två rundor, en på 8 kilometer och en på 16 kilometer, säger Jonas Svengård, initiativtagare till Icebug Backyard Trail.

Dubbla lopp

Sedan det första loppet 2017 har Icebug Backyard Trail vuxit – på flera vis. På söndag väntas 1 200 löpare komma till Jonsered för att springa på stigarna i Bokedalens naturreservat med omnejd. Loppet arrangeras numera också två gånger per år, med syftet att visa på skogens olikheter.

– Vi älskar verkligen skogen, i alla dess former och under alla årstider. Att springa i en svensk skog i maj eller i oktober är två helt olika upplevelser, som båda har sina tjusningar. Dessutom erbjuder vi två helt olika typer av banor, för att maximera variationen och skona skogen så mycket som möjligt, säger Jonas Svengård.

Stora ambitioner

Vårens upplaga av Icebug Backyard Trail arrangeras 17 maj 202, och då är konkurrensen maximal – samma helg arrangeras nämligen Göteborgsvarvet i stan. Kaxigt eller Korkat? Jonas Svengård vet vad han tror:

– All heder till Göteborgsvarvet som lyckats göra ett så stort lopp, men för oss slår skogen asfalten alla dagar i veckan. Vi vill visa hur löpning är när den är som allra bäst och jag tror att många gör samma val om alternativet är lättillgängligt. I vår både tror och hoppas jag att vi kommer ha 2 000 anmälda till Icebug Backyard Trail, men framförallt hoppas jag att vi kan bidra till att fler personer upptäcker tjusningen med att springa i skogen.

Höstupplagan av Icebug Backyard Trail äger rum 20 oktober 2019 och är ett samarbete mellan Icebug, Jonsereds IF och Equmeniakyrkan Jonsered.

För mer information eller intervjuer, kontakta Jonas Svengård på 0735-27 27 26 eller jonas.svengard@icebug.se

Jonas Svengård
Eventchef