Teskedsorden ska rusta förstagångsväljare med hjälp av en krona

Att mänskliga rättigheter allt oftare inskränks utgör ett hot mot vår demokrati som är farligt att blunda för. Därför manar nu Teskedsorden hela landet till kraftsamling för att trygga morgondagens jämlika samhälle. Med hjälp av kampanjen 1 krona för demokratin ska organisationen utbilda unga om sina och andras rättigheter inför nästa riksdagsval.

– Det sveper en vind av nationalism över världen där vi ser många auktoritära ledare och regimer vinna mark. Även här i Sverige ser vi krafter som vill inskränka människors fri- och rättigheter. Vi måste rusta våra unga så att de förstår värdet och innebörden av sina demokratiska rättigheter, säger Camilla Nagler, generalsekreterare på Teskedsorden.

Kampanjen 1 krona för demokratin bygger på samma princip som själva organisationen. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Därför uppmanar Teskedsorden att skänka en krona om dagen fram till nästa val för att kunna öka möjligheten att nå ut till skolor i hela landet med sitt utbildningsmaterial.

– Mållinjen för vår insamling ligger fyra år framåt i tiden. Inför nästa val är det viktigare än någonsin att förstagångsväljarna förstår skillnaden mellan att lägga sin röst på ett parti som skyddar mänskliga rättigheter och ett som inte gör det, säger Camilla Nagler.

Pengarna från kampanjen går oavkortat till Teskedsordens arbete. Då organisationen menar att förändring börjar i skolan driver man ett omfattande arbete med att utbilda skolpersonal och deras elever i demokratiska frågor. Till skolan distribueras även kostnadsfritt material för att engagera barn och unga i frågor om mångfald och alla människors lika värde.

Bland Teskedsordens aktuella projekt finns det upplevelsebaserade spelet mot rasism Reality Check, boken Barnens Planet med utgångspunkt i barnkonventionen och Kära fanatiker, som är en ny version av Amos Oz populära essä Hur man botar en fanatiker.

För att skänka 1 krona för demokratin, klicka här.

För mer information, kontakta gärna:
Camilla Nagler, generalsekreterare, 070 – 690 53 36, camilla.nagler@teskedsorden.se

Teskedsorden är en svensk stiftelse som arbetar med mångfaldsfrågor genom kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsen ändamål är att bidra till en öppen dialog och riva murar som förhindrar människor att ta del av samhället på grund av etnicitet, social ställning, kön, ålder, religion eller politisk inriktning. Teskedsorden är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner. Besök www.teskedsorden.se för mer information.