Tessin fortsätter växa genom förvärv av Finlands största investeringsplattform för fastighetslån

Foto: Tobias Björkman.

”Kapitalbehovet för fastighetsutvecklare är precis som i Sverige stort på den finska fastighetsmarknaden. Med Groundfundings plattform kan vi bygga en kraftfull närvaro i Finland samtidigt som vi fortsätter leverera enligt vår strategi i Sverige” säger Jonas Björkman, vd och medgrundare Tessin Nordic.

Groundfunding har förmedlat 105 miljoner kronor till finska fastighetsprojekt vilket skapar en bra bas för fortsatt snabb tillväxt. Tessins finska verksamhet blir ett effektivt komplement till Tessins svenska verksamhet som hittills har lånat ut mer än två miljarder kronor.

”Jag är helt övertygad om att utvecklings- och tillväxtpotentialen i Finland är betydande då marknaden befinner sig i ett intressant skede. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med teamet på Groundfunding för att optimera vårt finska finansieringserbjudande” säger Jonas Björkman.

Förutsättningarna skiljer sig från land till land, exempelvis när de gäller vilka säkerheter som ställs för lånen och vilka finansieringsprodukter som efterfrågas. I Sverige lanserade Tessin exempelvis en ny finansieringsprodukt i form av ett byggnadskreditiv som inte kommer att erbjudas i Finland.

”Vi anpassar våra finansieringserbjudanden till vad som efterfrågas på marknaden. Teamet på Groundfunding har värdefulla erfarenheter och insikt i den finska marknaden som kommer att hjälpa oss att på sikt skapa en portfölj av attraktiva finansieringsprodukter” avslutar Jonas Björkman.

Köpare och säljare har valt att inte kommentera villkor eller köpeskilling.

Foto: Tobias Björkman.

Tessin Nordic AB (publ) (”Tessin”) är Nordens största investeringsplattform för fastigheter med över 50 000 registrerade medlemmar. Plattformen är en mötesplats för fastighetsutvecklare som söker kapital för att bygga, förädla och förvärva projekt, och investerare som söker hög avkastning på en svåråtkomlig marknad. Sedan starten har Tessin rest mer än 2,1 miljarder kronor i kapital fördelat på över 190 fastighetsaffärer.
Mer information om aktuella projekt finns på https://tessin.com/sv/projekt/.

Kort om Groundfunding

Groundfunding Oyj startades 2015 och verksamheten drog igång 2016. Bolaget har i dagsläget två medarbetare och hittills har 25 kapitalresningar genomförts via plattformen till ett sammanlagt värde om 105 miljoner kronor. Mer information finns på www.groundfunding.fi (på finska).