Tessin går förbi drömgränsen – en miljard förmedlat kapital

I dagarna gick Tessin, crowdfundingbolaget med fokus på fastigheter, över en miljard i förmedlat kapital. Nu ställer tillväxtraketen in siktet på institutionellt kapital och riskspridning.

Tessin tog 2014 plats i en konventionell byggbransch med en disruptiv idé – låt privata investerare hjälpa fastighetsutvecklare med finansiering av såväl bostads- och hyresrätter som industri- och samhällsbyggnader. Nu har Tessin förmedlat en miljard kronor till fastighetsprojekt av olika slag. Under samma period har redan nästan 400 mkr återbetalats till investerarna med en avkastning på 80 mkr kronor.

- Det känns fantastiskt att nå miljarden som milstolpe. Vi tror fortsatt på styrkan i att låta bolag finansiera fastighetsprojekt med hjälp av privata investerare. Byggandet i Sverige blir mindre beroende av de fyra storbankerna och privata investerare kan delta i fastighetsprojekt utan att behöva vara fastighetsmagnat, säger Jonas Björkman, VD och grundare på Tessin.

Steget från startup till en etablerad marknadsplats och finansieringsaktör är stort men också i kikaren. Just nu arbetar Tessin bland annat med att utveckla en fond för institutionella investerare som samlar investeringar i flertalet projekt på plattformen, med målsättningen att bredda utbudet av riskspridningsverktyg för investerare.

- Man har alltid kunnat investera i flera projekt parallellt hos oss, men på samma sätt som tröskeln för att sätta sig in i många aktier kan upplevas som hög, kan tröskeln för att sätta sig in i många fastighetsprojekt också uppfattas som hög. Därför vill vi i ett första steg möjliggöra för institutioner att kunna sprida sin risk inom sektorn fastigheter, på samma sätt som många gör med andra former av fondsparande, säger Jonas.

I samband med utvecklingen av en fastighetsfond arbetar även Tessin med att koppla på andra professionella långivare med bankliknande verksamhet som vill komma åt detta tillgångsslag.

- Fastigheter kan variera i riskprofil beroende på en rad faktorer, men fastigheter som tillgång har historiskt sett visat sig vara ett tryggt segment att investera i långsiktigt. Framåt har vi som målsättning att få upp institutionella investerares ögon för värdet i att placera kapital i fastigheter via vår modell – en modell som investerar i defensiva tillgångar samtidigt som den möjliggör för en fortsatt utveckling av fastighetsmarknaden, säger Jonas.