Tessin introducerar inlösenfunktionen Tessin Market

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) lanserar under oktober möjligheten för långivare att förtidsinlösa fastighetslån genom andrahandsmarknaden Tessin Market. Funktionen kommer att testköras på utvalda lån under Q4 2020, med målet att under 2021 lanseras brett till samtliga framtida lån.

”Vi har länge letat efter en lösning som kan erbjuda likviditet för våra långivare, men också till ett förutsägbart pris. Med Tessin Market kombinerar vi det bästa av två världar - en tydlig köpare och en möjlighet att komma ur sitt fastighetslån tidigare” säger Jonas Björkman medgrundare och VD för Tessin.

Till skillnad från en traditionell andrahandsmarknad som kräver aktiva köpare och säljare är målet istället att Tessin Market, genom en bakomliggande och innovativ fondlösning, kontinuerligt ska kunna ställa pris på samtliga framtida lån som förmedlas via Tessins plattform.

”Med en möjlighet till likviditet är vi övertygade att vi sänker trösklarna för förstagångslångivare, förlänger möjliga löptider och därmed breddar låntagarbasen samt skapar större genomströmning av kapital på plattformen. En likviditetsfunktion har varit en av de mest efterfrågade funktionerna i de undersökningar som gjorts gentemot Tessins användare. Inlösenfunktionen förvaltas diskretionärt av Tessin Capital och finansieras av ägare samt andra professionella investerare” säger Jonas Björkman.

Tessin Nordic AB (publ) (”Tessin”) är Nordens största investeringsplattform för fastigheter med över 50 000 registrerade medlemmar. Plattformen är en mötesplats för bolag som söker kapital för att bygga, förädla och förvärva fastigheter, och investerare som söker hög avkastning på en svåråtkomlig marknad. Sedan starten har Tessin rest mer än 2,4 miljarder kronor i kapital fördelat på över 200 fastighetsaffärer.

Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD22.1.2021 12:50:05 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.