Tessin investerare får över 300 miljoner återbetalt

Crowdfundingplattformen för fastigheter, Tessin, har växt exponentiellt sedan starten 2014 och omsätter idag drygt 23 MSEK. Nu kan Tessin meddela att privata investerare fått över 340 MSEK återbetalt inklusive avkastning via marknadsplatsen.

Crowdfundingplattformen Tessin sammanför privata investerare med fastighetsbranschen som finansierar såväl bostäder som industrifastigheter. Nu har marknadsplatsen spräckt milstolpen 300 MSEK återbetalt inklusive avkastning till investerare.

- Det känns alltid bra att nå milstolpar som representerar framgångar för samtliga parter involverade. Investerare får resultat på sin investering, fastighetsutvecklare och förvaltare kan stänga projekt framgångsrikt och vi får ett kvitto på att plattformen fyller sin funktion som mötesplats mellan parterna, säger Jonas Björkman, VD och grundare för Tessin.

Marknaden ser annorlunda ut idag jämfört med starten 2014 och det återspeglas i utbudet. Idag är det nästan uteslutande lån säkerställa med fastighetspant som erbjuds på plattformen. Tidigare var det också bostadsrätter i storstädernas innerstad som var populära, medan hyresrätter och samhällsnyttiga fastigheter nu har fått alltmer fokus.

-Tessin är en temperaturmätare för vad fastighetsinvesterare i stort ser som goda investeringar. Bättre säkerheter samt andra segment som hyresrätter och industrifastigheter har ökat i populäritet vilket kan bero på allt från konjunkturskänslighet till riskspridning.

Ett intresse för riskspridning sträcker sig även bortom fastighetskategorin, menar Jonas.

-Vi ser en utökad efterfrågan bland investerare på fastigheter i bland annat Finland och har därför öppnat upp för verksamhet på den marknaden, säger Jonas.