Tessin investerare får över 300 miljoner återbetalt

Crowdfundingplattformen för fastigheter, Tessin, har växt exponentiellt sedan starten 2014 och omsätter idag drygt 23 MSEK. Nu kan Tessin meddela att privata investerare fått över 340 MSEK återbetalt inklusive avkastning via marknadsplatsen.

Crowdfundingplattformen Tessin sammanför privata investerare med fastighetsbranschen som finansierar såväl bostäder som industrifastigheter. Nu har marknadsplatsen spräckt milstolpen 300 MSEK återbetalt inklusive avkastning till investerare.

- Det känns alltid bra att nå milstolpar som representerar framgångar för samtliga parter involverade. Investerare får resultat på sin investering, fastighetsutvecklare och förvaltare kan stänga projekt framgångsrikt och vi får ett kvitto på att plattformen fyller sin funktion som mötesplats mellan parterna, säger Jonas Björkman, VD och grundare för Tessin.

Marknaden ser annorlunda ut idag jämfört med starten 2014 och det återspeglas i utbudet. Idag är det nästan uteslutande lån säkerställa med fastighetspant som erbjuds på plattformen. Tidigare var det också bostadsrätter i storstädernas innerstad som var populära, medan hyresrätter och samhällsnyttiga fastigheter nu har fått alltmer fokus.

-Tessin är en temperaturmätare för vad fastighetsinvesterare i stort ser som goda investeringar. Bättre säkerheter samt andra segment som hyresrätter och industrifastigheter har ökat i populäritet vilket kan bero på allt från konjunkturskänslighet till riskspridning.

Ett intresse för riskspridning sträcker sig även bortom fastighetskategorin, menar Jonas.

-Vi ser en utökad efterfrågan bland investerare på fastigheter i bland annat Finland och har därför öppnat upp för verksamhet på den marknaden, säger Jonas.

Tessin Nordic appoints new CEO Heidi Wik25.1.2021 14:29:43 CETPress release

Stockholm, Sweden – Tessin Nordic AB (publ), the leading alternative property financing platform in the Nordics, is announcing the appointment of Heidi Wik as its new President and CEO. The appointment is an aspect of Tessin’s sharper focus on broadening and strengthening its core business while stepping up initiatives to build up Tessin Capital’s offering to institutional investors. Tessin’s current CEO will transition to the new role of Head of Business Development with focus on institutional investor relations.

Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD22.1.2021 12:50:05 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.