Tessin lanserar möjligheten att investera i en portfölj bestående av lån säkerställda med fastighetspant

Tessin Nordic AB (publ.) – meddelar att man inom kort lanserar en ny investeringsprodukt som möjliggör för Tessins användare att sprida sina investeringar över ett större antal lån.

- Tessin har sedan 2014 revolutionerat marknaden för fastighetslån genom att erbjuda en plattform där privata investerare kan låna ut pengar direkt till projekt inom fastighetssektorn. Vi har sedan en tid sett ett intresse för en investeringsprodukt som möjliggör en fördelning av kapitalet över flera objekt som ett sätt att bredda exponeringen och samtidigt sprida risken, därför lanserar vi portföljen, säger Jonas Björkman, medgrundare och VD Tessin Nordic AB.

Tessins investeringserbjudanden täcker en stor del av fastighetsmarknaden. Sedan starten 2014 har plattformens användare finansierat förvärv, renoveringar och produktion av bostäder, logistikfastigheter och kommersiella lokaler. Sedan starten har Tessin förmedlat mer än 1,8 miljarder kronor till fler än 160 projekt med god avkastning.

- Historiskt har de säkerställda lånen haft mycket goda resultat där varje lån är unikt. Per dags dato har mer än 879 miljoner kronor återbetalats till våra investerare som i snitt erhållit drygt 10 procents avkastning, säger Jonas Björkman.

Portföljens avkastning beräknas uppgå till mellan 6–8 procent, beroende på vilka de underliggande lånen är.

- Vi gör som normalt det vill säga att vi lanserar portföljen till våra premiuminvesterare idag och till övriga medlemmar i morgon. Villkoren är som vanligt att minsta investering uppgår till 50,000 SEK men utan övre gräns, avslutar Jonas Björkman.

Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD22.1.2021 12:50:05 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.